יום חמישי, 11 באוגוסט 2016

האם השווקים יעילים? - ווידיאו של ראיון בשיקגו

הרבעון Chicago Booth Review פירסם בגיליונו האחרון דיון (יותר נכון: ראיון) שכותרתו "האם השווקים יעילים?". בקישור הזה אפשר לראות סרטון וידיאו של הדיון ולקרוא את התמלול של הראיון. המיוחד בדיון זה (ואני ממליץ לצפות בו, לפחות בחציו הראשון) הוא בדוברים, שניהם פרופסורים מפורסמים המלמדים בבית הספר למינהל עסקים (Booth School) של אוניברסיטת שיקגו.

מצד אחד מופיע יוג'ין פאמה, חתן פרס נובל לכלכלה (2013) והאיש שנחשב ל'אבי תורת המימון' ובעיקר אבי ההשערה של שווקים יעילים (Efficient Market Hypothesis - EMH), שתמציתה היא שמחירי המניות (נכסים) משקפים בכל נקודת-זמן את כל האינפורמציה הקיימת בשוק. המשמעויות הרלוונטיות של EMH בהקשר של נושאי הדיון הרגילים בבלוג זה הן:
  1. לא ניתן 'להכות את השוק' ע"י ניהול אקטיבי של השקעות שמתיימר לדעת משהו שהשוק לכאורה 'אינו מבין' (או, לפחות, עדיין אינו מבין). שימו לב, לעומת זאת, לעיסוק המרובה שלנו בבחירת 'אסטרטגיה מנצחת' של השקעות ובחיפוש אחר מנהלי תיקים מצטיינים, ולרגולציה של משרד האוצר על שוק ההון ש'מחנכת' את משקי הבית להשוות בין מנהלי השקעות עפ"י תשואות חודשיות;
  2. לא קיימת למעשה תופעה מסוג 'בועה' - עלייה מתמשכת של מחירי נכסים משקפת בהכרח הערכה רציונלית של השוק בדבר גידול ערכם של הנכסים. לא קיימת גם יכולת מוכחת לזהות תהליכים 'בועתיים' בעת התרחשותם, והנוהג להגדיר בועות-נכסים הוא למעשה 'חוכמה שלאחר מעשה' ('Perfect Hindsight'). שימו לב, לעומת זאת, להסכמה כמעט מקיר-לקיר שבארה"ב התפתחה 'בועת-נדל"ן' שהתפוצצה ב-2007 וגרמה למשבר פיננסי, ולהסכמה הנוכחית בישראל שמאז 2008 אנו עדים לבועה של מחירי הדיור.

המתדיין מולו הוא ריצ'רד טאלר, אחד החוקרים הבולטים של 'כלכלה התנהגותית', שהתפרסם בזכות ספרים שכתב על העובדה שהחלטות אינן באמת רציונליות, שמופיע בסרט "מכונת הכסף", ששיתף פעולה עם דניאל כהנמן במחקרי התנהגות כלכלית ובשל העובדה שהוא מנהל כבר שנים קרן השקעות מצליחה המבוססת על תפיסת העולם שלו בדבר התנהגות הפרטים.


כדאי לצפות, כאן. אנשים חכמים, ודבריהם נשמעים בנחת

תגובה 1:

Amnon Portugaly אמר/ה...

http://www.amitit.co.il/6132-2/