יום רביעי, 28 בפברואר 2024

על פרשת דרכים?

 

לפי הדיווח היום (28.2) בעיתון "הארץ", הנשיא ביידן הזהיר כי ישראל מסתכנת באובדן התמיכה משאר העולם בגלל ההרג המופרז בעזה. נתניהו, כך לפי העיתון, הגיב לדברים וטען שלפי סקר של חברת הווארד-האריס 82% מהציבור האמריקני תומך בישראל. האזהרה והתגובה הן חשובות.

פעולות צה"ל ברצועת עזה מאז אוקטובר האחרון נושאות אופי של פעולות-נקם. קשה לחשוב על מניע אחר להרג נרחב כזה ולהרס טוטאלי שכזה לולא ההתקפה הרצחנית של החמאס על ישובי הנגב המערבי ששיחררה אותנו לכאורה מפרופורציות. אנחנו מתקרבים להרג של 2% מהאוכלוסייה העזתית, ועולה שאלה עד כמה המרחבים האורבנים שנהרסו יכולים בכלל להשתקם בתוך שנה-שנתיים. אז אולי הזעם הישראלי מובן, אבל ההתמכרות הנמשכת לו איננה מובנת. יותר מידי בלתי-מעורבים נהרגים. ואנחנו נוטים להתעלם מהעובדה שמדובר בשכנים ובאוכלוסייה שגם בעתיד תמשיך לחלוק איתנו את הארץ. אנחנו צריכים למצוא פתרון שיש בו מבט אל העתיד - לא להמשיך בהרג המונע על-ידי תחושות זעם ושמחבל בסיכוי למצוא בעתיד ארוכה למחלה המקוללת של תושבי האזור. גם אם כל פיצוץ של בית מוצדק (צבאית) כשלעצמו - אנחנו בגדול לא בדרך למזרח תיכון טוב יותר. ולכן אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם עשינו (שוב: בגדול, לא בכל מקרה לגופו) הכל כדי לקדם פתרון של שלום ושגשוג לכלל תושבי האזור. כנראה שלא. כנראה שהתמכרנו לזעם ולנרטיב שלנו. כנראה שאנחנו מתעקשים על עקרונות שמבטיחים שהעימות בין ישראל לפלסטינים יימשך עד שהם ייכנעו לדרישות שלנו. על אפשרות למוצא מהמילכוד הזה מדבר הנשיא ביידן. הוא דואג לנו.

הטענה של נתניהו בעייתית. לפיה, הנשיא ביידן איננו משקף בכלל את דעת עמו. נתניהו, דמוקרט אמיתי, הוא האיש שיודע להתביית על מה שחושב הציבור האמריקני. נתניהו איננו זקוק לבית הלבן - הוא מצא דרך לעקוף את הממשל: דמוקרטיה ישירה המתבססת על רצון העם האמריקני, סקרי דעת קהל. מעניין אם 82% מהציבור האמריקני עומד מאחורי רכבת אווירית של 240 טיסות של מטוסי מטען עם ציוד לחימה שהופעלה לאחר הטבח, 20 ספינות מטען שהגיעו לנמלי ישראל, שתי נושאות מטוסים גרעיניות שמוקמו באזורנו נוכח האיום האיראני, השייטת שנלחמת בים סוף כדי להגן על ישראל מפני התקפות הטילים החות'ים וחיל משלוח רב-לאומי שהתמקם בקפריסין ובטורקיה לטובת שמירה שהעימות שבו מעורבת ישראל לא יגלוש חלילה לאזורי. החשש שלי הוא שהנשיא ביידן הוא הסמן הקיצוני בשמירה על שלומה וביטחונה של ישראל, שבלעדיו העמדה האמריקנית תשקף את ההתנגדות לישראל שאנו רואים בהפגנות המתקיימות ברחובות אמריקה. הנשיא ביידן פועל לטובתנו תוך שהוא מסכן את סיכוייו להיבחר שנית.

על המלחמה הזו להסתיים. אין לנו יותר הישגים שניתן להשיג בהמשך המערכה. מצד שני, יש לנו הזדמנות היסטורית להגיע להסדר אזורי עם מדינות ערב המתונות תחת מטריה אמריקנית-אירופית. המשך צלצול החרבות הוא מוטעה: כוחנו הצבאי כבר הותש במלחמה הארוכה. מחסני התחמושת התרוקנו. כוחות המילואים לא ישובו להתגייס בהתלהבות לאחר מסע המלחמה הארוך. שערוריית אי-השיוויון בנשיאה בנטל כבר גלויה לכל, היא איננה פתירה פוליטית בטווח הרלוונטי והיא לא תיתן מנוח. לאחר צמצום מסיבי של הכוחות, המלחמה בעזה מתנהלת כיום בהתבסס בעיקר על כוחות סדירים מיוחדים כדי (כנראה) לחסוך באבדות: רוב הצבא כבר איננו משתתף בה. האפשרות שהמלחמה תתרחב לגבול הצפוני כבר איננה יכולה להיתפס כהזדמנות שיש לנצל  - היא תביא לנזקים כבדים לישראל ולמדינות המערב. אם בכלל, היא נותרה אולי כחלום הרטוב של הציר האחר: זה של איראן, רוסיה, סין וצפון קוריאה. אז למה לאיים כל הזמן? זה מגוחך.

יש אפשרות שהעולם מתקרב מחדש לעימות צבאי בין-גושי. החזית החשובה של ציר מדינות המערב איננה במזרח התיכון אלא באסיה (טייוואן) ובאוקראינה (מזרח אירופה). משטרים טוטאליטריים מתעצמים צבאית ומתחמשים ומחזקים את הקשרים הצבאיים שביניהם. כך, רוסיה משתמשת במלחמתה באוקראינה בנשק שמסופק לה על-ידי איראן ותחמושת מצפון-קוריאה. רוב המדינות הללו הן בעלות יכולות גרעיניות. המשך המלחמה במזה"ת הוא אינטרס של הציר הטוטאליטרי - לא של ארה"ב ומדינות אירופה. ובינתיים, תעשיית הנשק המערבית מתקשה להתמודד עם צרכי ההתעצמות האירופיים והמשך המלחמה במזה"ת מהווה עבורה נטל צבאי מיותר והסחת-דעת. לכן מדאיגה כל-כך ההתעקשות של ישראל על "ניצחון מלא": זה איננו ניצחון שלנו אלא רק של נתניהו וקבוצה לאומנית שחברה לקואליציה שלו ומבטיחה את המשך שלטונו. אנחנו היינו צריכים לחתור להסכם אזורי לפי התוכנית הסעודית-אמריקנית, להסכים לוויתורים טריטוריאליים הכרחיים לטובת הכללת הפלסטינים בהסדר המדיני, להשיב את חטופינו ומתינו, ולשקוד על הבטחת ביטחוננו במסגרת ההסדר המדיני. אין לישראל סיכוי לשרוד בעולם הבינגושי המתהווה אלא אם תצטרף לגוש המערבי בהסכמי הגנה. ואם הנשיא ביידן מתקשה לקבל הסכמה של נתניהו - אולי גם הוא ייתלה בסקרי דעת קהל ישראליים המלמדים על-כך ש-82% מהציבור בישראל תומך ביוזמה האמריקנית-סעודית ויעקוף את נתניהו בסוג של דמוקרטיה ישירה?