יום חמישי, 25 ביולי 2024

הרהורים בעקבות פירסום "תחקיר בארי"


תשעה חודשים לאחר מיתקפת הפתע של החמאס על ישובי "עוטף עזה" ומחנות צה"ל פירסם צה"ל בציבור את הפרק הראשון של הדוח הרשמי שלו (ראו כאן), העוסק במה שארע בקיבוץ בארי. סדר הפירסום הוא אקראי, ובמהלך הזמן יפורסמו דוחות נוספים. התקשורת, בצדק, לא המתינה לדוח הרשמי שהתעכב בעיקר בגלל נימוקים לא-ענייניים שקשורים להאשמות ההדדיות בין הדרג המדיני לדרג הצבאי על האחריות למחדל המצטייר, וכתבות ופרשנויות לרוב כבר נכתבו ושודרו. אז אולי האינפורמציה איננה חדשה, אבל מדובר בדוח הרשמי, חתום על-ידי צה"ל, המציג תחקיר לגבי השתלשלות הדברים. לא ברור מהו ערכו של התחקיר: מבחינת צה"ל, הבירור הפרטני היה צריך להסתיים כבר לפני חודשים לטובת הפקת לקחים, שכן מדובר באירוע חסר-תקדים מבחינת אופיו ועוצמתו; מבחינת הציבור, הבירור הפרטני הוא מיותר וחסר-תועלת, וגולש לסוג של רכילות ולחיפוש שעירים לעזאזל שאפשר יהיה להאשים אותם במחדל הנורא ובכך לטהר את כל היתר. אבל זוהי התוצאה של תחושת הציבור שמדובר בכשל נקודתי והרצון להשביע תחושה זו של זעם.

אני מציע ללמוד מהאירוע דברים אחרים.

*             *

לפי התחקיר, השתתפו בהתקפה על קיבוץ בארי 340 מחבלים (שהגיעו במצטבר). רק כ-100 מתוכם היו לוחמים מיומנים של החמאס (הנוח'בה) - השאר היו אספסוף של רוצחים ובוזזים שנלוו לכוח הפושט ופעלו בשטח הקיבוץ בהשראתו ובחסותו. המשימה של האזרחים המגינים על הקיבוץ (11 חברי כיתת הכוננות ושאר חברי הקיבוץ) הייתה לכן לחסום כוח פולש של 100 חמושים. ממה שניתן להתרשם מסרטי הווידיאו של המיתקפה שהועלו בתקשורת, לא מדובר בכוח צבאי ברמה גבוהה - מדובר אמנם בלוחמים רצחניים, שטופי-מוח ומצויים כנראה במצב נפשי שעל גבול ההיסטריה, אבל כאלו שכוח מגן מיומן ומאורגן היה יכול לבלום אותם ולסכל את ההתקפה. בגלל שהכוח המגן האזרחי פועל בשטח שמוכר לו היטב ושניתן לארגון הגנתי שיטתי מראש, מספיק היה כוח שגודלו שליש מהכוח התוקף כדי לעמוד במשימה: 30-40 מגינים. אבל הם לא היו שם באותו יום, ואלו מהם שכן היו - לא היו מצויידים במידה שתאפשר להם לעמוד במשימה. משהותקפו, הם לא העריכו שיהיה בכוחם לבלום את המיתקפה על הקיבוץ: הם ניהלו קרב נואש בתנאי נחיתות כשהם בונים על התערבות מצד כוחות צה"ל שהיו בגזרה (מחוץ לקיבוץ) שיגיעו להציל אותם. אלא שהכוח הצבאי שהיה קיים באותה שבת בעוטף עזה לא היה זמין לסיוע לקיבוץ: הוא הוצא משיווי משקל במכה הראשונה של ההתקפה. ההתקפה פגעה אנושות במפקדות האוגדה והחטיבות וחיסלה אפשרות של שליטה ותיאום שלהן במהלך הקרב שהתקיים ביישובי העוטף. שדרת הפיקוד הגזרתי (אוגדת עזה) של צה"ל שותקה. הפיקוד המרחבי (פיקוד הדרום) לא הצליח להתגבר על המהלומה שהונחתה על-ידי החמאס, ולא לגבש תמונת-מצב מעודכנת כדי להשתלט על האירוע. חיילי היחידות הצה"ליות שנמצאו בשטח פעלו ללא פיקוד ושליטה. הם ניסו לשווא לפענח את תמונת הקרב ולגבש מענה אפקטיבי, אבל הם נעו כסומים בארובה. למרות יוזמות נקודתיות של צוותים וביצוע מעשי גבורה אישיים, הם לא הצליחו למנוע את הטבח הנורא ברחבי העוטף ואת חטיפת מאות השבויים. למעשה, לא היה להם סיכוי: ההתקפה של החמאס הצליחה לשתק את שדרת הפיקוד הגזרתית ולהשיג שליטה (גם אם זמנית) באזור הנגב הצפוני. הצלחה זו של התכנון והביצוע האופרטיבי המדויק הכריעה את הקרב: היא איפשרה לכוחות של הנוח'בה להשיג את רוב מטרותיהם הטקטיות ברוב הישובים למרות שברמת החיילות לא מדובר כנראה בכוחות מובחרים. לכן 'הניצחון המוחלט' - אם בכלל - הושג באותו יום על-ידי החמאס.

הדוח שפירסם צה"ל על אירוע בארי איננו תחקיר מלא: זהו רק ניסיון לתעד את השתלשלות האירועים שקרו באותו יום ואת התנהלותם של כוחות הביטחון שפעלו בשטח. רק כרוניקה - הוא איננו מתיימר להעריך מדוע הדברים התפתחו כפי שהתפתחו ולא להפיק לקחים. ככזה, התחקיר פירט את השתלשלות האירועים ולוח הזמנים בתוך הקיבוץ. ובקיבוץ פעלו (מעבר לכיתת הכוננות וחברי קיבוץ) יחידות רבות, רובן יחידות מיוחדות שפעלו בצוותים: יחידה 504 (מודיעין), שלדג, יהלום (הנדסה), סיירת מטכ"ל, צנחנים, עוקץ, היחידה הרב-ממדית, שייטת 13, ימ"מ (משטרה), ועוד. ריבוי היחידות המיוחדות (במקום כוחות אורגניים שהיינו מצפים שיחברו למגינים) הוא תוצאה של העובדה שפיקוד צה"ל יצא משיווי-משקל ושיחידות אלו חשו (מן הסתם ביוזמתן) להציל את המצב. הם התקשו בכך. לפי הדוח: "בשל ריבוי מוקדים וקושי בגיבוש תמונת המצב, הלחימה במרחב בשעות הראשונות התאפיינה בהיעדר פיקוד ושליטה וחוסר תיאום וסדר בין הכוחות והיחידות השונות". הצוותים של היחידות המיוחדות לא הצליחו לחפות על חוסר התיפקוד הכללי. עם זאת, בזכות גבורתם והקרבתם נמנע אסון גדול אף יותר וחוסלו כ-100 מחבלים.

פירסום התחקיר בציבור גרם לחשיפה ביקורתית מוטה של התנהלות הצוותים של יחידות אלו: רובן פעלו ללא תיאום ושליטה ותחת ערפל קרב כבד, והחוכמה שלאחר מעשה של כותבי וקוראי הדוח עלולה להביא לשיפוט מוטעה ואפילו מיותר. וכך, התקשורת מצאה לה עניין לעסוק בהחלטות מפקדי צוות שלדג וצוות סיירת מטכ"ל. זהו עיסוק סרק, טקטי לגמרי, ומיותר מבחינה ציבורית: הבירור הפרטני נחוץ אמנם לצה"ל להבנת השתלשלות האירועים אבל אין בו כדי לסייע בהבנת האירוע הכולל של קריסת פיקוד צה"ל והקרב הנואש שאליו נקלעו מגיני הקיבוץ וצוותים מזדמנים של יחידות מיוחדות שחשו לעזרתם. ואכן, הביקורת המוצדקת שנשמעה נגד צה"ל בעקבות פירסום התחקיר הייתה שאין בתחקיר כדי להצביע על הסיבות לקריסת פיקוד צה"ל בכלל והפיקוד הגזרתי בפרט, אבל יש בו הכפשה של פעולתם של צוותים בודדים של יחידות מיוחדות שניסו להתמודד עם אתגר שגדול ממידותיהם, כל זאת כשעיניהם קשורות. לכן, למרות שהמאמץ לשחזר ולהבין את רצף האירועים שהתרחש בקיבוץ בארי הוא בעל חשיבות ברורה לצה"ל (לומדים רק משגיאות) - אין בו עניין לציבור הרחב (מעבר לעיסוק רכילאי): לא התנהלותו של צוות שלדג, לא אירוע הטנק בבית של פסי, לא השיפוט לגבי טיב ההחלטות של תא"ל ברק חירם, ולא השאלה מדוע כוחות צה"ל שהצטברו בשעות הצהריים בשער הקיבוץ לא הצטרפו מוקדם יותר ללחימה בתוכו.

הטבח בקיבוץ בארי החל מרגע הפשיטה על הקיבוץ (06:45) ונמשך עד לשעות הצהריים, כשנגד המחבלים פועלים כאמור אנשי הקיבוץ ואיתם קומץ של צוותים מזדמנים מהיחידות המיוחדות של צה"ל והמשטרה. לפי הדיווחים, הצטברו מחוץ לשער הקיבוץ עד שעות הצהריים מאות חיילים מיחידות שונות, אבל הם נשארו מחוץ לקיבוץ ולא הצטרפו ללחימה ולא מנעו את המשך הטבח שהתרחש בתוך הקיבוץ. אבל לפני שמאשימים את חיילי צה"ל בהירתעות ממגע עם אויב נזכור שמדובר באוסף של כוחות מיחידות שונות, שאינם מתואמים ביניהם, שלא הופקד עליהם פיקוד משימתי משותף (עד השעה 16:30, לפי התחקיר), ושלא היתה בידיהם תמונת מודיעין על המתרחש בתוך הקיבוץ. אז כשפיקוד צה"ל הגזרתי/מרחבי/מטכ"לי נכשל כישלון מחפיר שכזה בהשתלטות על האירוע ומאחר (10 שעות!) למנות מפקדה משימתית שתוביל את הקרב - מה רוצים ממפקדי יחידות המשנה שהתקבצו בשער הקיבוץ? שייכנסו כוח-כוח לקיבוץ למלחמות פרטיות של צוותים ללא תיאום? שייסתכנו בכך שהאירוע יהפוך לאסון של לחימה של יחידות צה"ל זו בזו (דו"צ)? ומיהם אותם 'אמיצים' שמצקצקים בלשונם ומכפישים לוחמים של יחידות מיוחדות שלא נמצא פיקוד שיוביל אותם לקרב ככוח מאורגן? את התשובה לשאלות הקשות שמעורר היום הזה יש לחפש בשדרות הפיקוד של צה"ל, לא להתנפל על אנשי היחידות הלוחמות שהתקבצו בשער הקיבוץ. את מה שעשו מתנדבי 'החזית האזרחית' מאז המלחמה בתחומים השונים לכשהסתבר שהממשלה האסונית נעדרת מהאירוע של ה-7 באוקטובר - לא ניתן לשחזר במישור הצבאי, בשדה הקרב. קרב אינו יכול להתנהל ברשתות חברתיות.

*             *

ראשי התיבות של שמו של הצבא הישראלי מעידים אמנם שמדובר בצבא-הגנה, אבל זה איננו באמת המצב. זה אולי היה המצב בעת הקמתו, במלחמת העצמאות, כשצה"ל היה מאורגן בחטיבות מרחביות שהתבססו על כוחות מגן נייחים שהתמקדו בהגנה על יישובים. זה איננו המצב מאז: צה"ל בחר, משיקולי אסטרטגיה, להיות צבא-התקפה. להכריע במלחמה את צבאות האויב - לא רק לבלום אותם. אפילו: להעביר את המלחמה אל שטח האויב כדי לקצר את הזמן הדרוש להכרעה. מאז המערכות הצבאיות ב-1956 וב-1967 צה"ל ממוקד בתמרון, בהתקפה. אבל מה לנו יותר מוזר מתפקוד צה"ל במלחמת יום הכיפורים, שעומד לרשותו עומק אסטרטגי קל להגנה בחזית המצרית ומאפשר לו (לראשונה) לנהל קרב הגנה סדור ואפקטיבי, והוא בוחר במקום זאת להתעלם מתוכניות ההגנה שהכין ולהתעמת עם הצבא המצרי קרוב ככל האפשר לקו המים, בקרב עקוב מדם ומיותר שגרם לו שלא לנצל עומק אסטרטגי ועליונות אווירית ברורה וגם להפקיר את חיילי המעוזים? משהו השתבש. צבא הגנה אמיתי אינו מדקלם לעצמו את המנטרה "ההגנה הכי טובה היא ההתקפה" - הוא נערך כמיטב יכולתו לקרב הגנה. ואולי גם צבא הגנה אינו מונהג על-ידי שדרת פיקוד כמעט אחידה שכולה בוגרי ומפקדי כוחות מיוחדים. יחידות קומנדו ויחידות מיוחדות אינן מכריעות מלחמות - מהותן היא פעולה נקודתית.

זה תקף אמנם לגבי מלחמת יום הכיפורים, אבל נוגע גם למלחמת 7 באוקטובר 2023. אפשר היה להגן על יישובי צפון הנגב, למרות ההפתעה המודיעינית, למרות הדילול המסיבי של כוחות צה"ל בעוטף שנעשה לצורך עיבוי הפריסה הצבאית ביהודה ושומרון ולמרות המחדל המוזר של חיל האוויר באותה שבת. לשם כך צריך היה לבנות מראש הגנה אזרחית אפקטיבית, בקיבוץ בארי ובכל ישוב אחר. תפקיד ההגנה האזרחית צריך להיות הנדבך הראשון בהגנה על הישוב במקרה של התקפה: סיכול התקפה בהסתמך על תושבים מקומיים. הנחת העבודה צריכה להיות שהתקפה כזו תתרחש, ושיש להיערך בכל ישוב וישוב לסכל אותה. לשם כך דרוש כוח מגן אזרחי, מאומן ומצוייד. 30-40 חברי קיבוץ מאומנים וחמושים כיאות יכלו לשנות את תמונת הקרב, למנוע את ההשתלטות על רוב שטחי הקיבוץ ולצמצם את ממדי האסון (הקיבוץ מונה מאות חברים מבוגרים). ולא מדובר ברעם ביום בהיר: המודיעין ידע שהחמאס מתכוון לפשוט על יישוב אזרחי, להרוג ולחטוף שבויים, גם אם הוא לא ידע על איזה ישוב יפשוט החמאס ומתי. המענה היה צריך להיות בנוי מלכתחילה על התגוננות אזרחית - לא על הגעה של כוחות צה"ל ואוסף מזדמן של צוותים של יחידות מיוחדות. עם שבוחר להגן על עצמו (וזהו האתוס הציוני) צריך להיערך להתקפה כיאות - לא לבנות על התגוננות באמצעות מיקור-חוץ. כך זה היה במלחמת העצמאות בניצנים ובנגבה ובעוד ישובים, וכך צריך להיות כיום. שכבת ההגנה הראשונה חייבת להיות אזרחית, ועליה להיות אפקטיבית - לא סמלית. זה נכון בבארי, זה נכון בישובי הגליל, זה נכון בירושלים, זה נכון בישובי השרון. כל עוד ישראל נתונה במאבק צבאי עם שכניה, האמירה "כל העם צבא" צריכה להיות מחייבת - לא סיסמה ריקה שמתבטאת בעיקר בתרומות ציוד ובדוכני אוכל למגוייסים לקרב. אנחנו לא חיים באולימפיאדה, שם שולחים להתחרות רק נבחרות של מצויינים - התגוננות היא משימה שמחייבת את כולנו, בניגוד למלחמה הנוכחית בעזה שמנוהלת כמעט מתחילתה רק על-ידי יחידות עילית כשכל שאר הצבא צופה מהיציע. לכן אין מקום לפטורים מגזריים משירות הביטחון, אין מקום לחיילי צה"ל שאינם נושאים נשק ומאומנים להגנה עצמית, ואין מקום לאזרחים שעברו הכשרה במסלול צבאי ואינם משולבים בשום צורה בהגנה האזרחית על הישובים. זהו לוקסוס שאיננו יכולים להרשות לעצמנו, לתפוס את עצמנו כחסרי-ישע במקרה של התקפה על הישוב שלנו. ממ"דים אינם תשובה להתקפה על ישובים.

עד שנביא שלום.

יום ראשון, 21 ביולי 2024

כמה התפתחויות דמוגרפיות לגבי אוכלוסיית העולם

 

קצב הגידול של אוכלוסיית העולם החל לרדת בשני העשורים האחרונים. ההתפתחות אמנם איננה אחידה בין מדינות וגושי מדינות, אבל היא משותפת לרוב מדינות העולם. התהליך מתחיל בירידה של שיעור הילודה (למעשה: מתורגם ל-"שיעור הפיריון" - מספר הילדים שאשה היפותטית תלד במהלך חייה), תהליך שמתרחש ברוב מדינות העולם, וגורם להאטה של קצב גידול האוכלוסייה. בשלב כלשהו חוצה כל מדינה בתורה את הגבול הדק שבין המשך צמיחה של האוכלוסייה לבין התכווצותה - "שיעור התחלופה" (Replacement Rate). מקובל להעריך את שיעור התחלופה ב-2.1 (עם שונות מסויימת בשל גילי היולדות): בשנת 2021 היה שיעור הפיריון העולמי 2.27, כך שצפוי עדיין המשך הגידול של האוכלוסייה. בישראל היה שיעור הפיריון ב-2021 3.0, שיעור המצביע על המשך גידול מהיר-יחסית של האוכלוסייה. ברוב מדינות העולם כבר ירד שיעור הפיריון אל מתחת לשיעור התחלופה. בחלק מהן כבר החל גודל האוכלוסייה להתכווץ בפועל.

האו"מ מעדכן מידי שנתיים תחזיות לגבי המגמות הדמוגרפיות על לסוף המאה. תחזיות אלו חשובות כדי להעריך את האתגר של אבטחת מזון לאוכלוסיית העולם, במיוחד על רקע משבר האקלים שצפוי לגרום לצמצום שטחי העיבוד החקלאי ולהחמיר את הבעייה. להלן גרף שפורסם באתר "Our World In Data" שמתבסס על התחזיות המעודכנות של האו"מ לפי חלוקה לאזורים גיאוגרפיים.

הגרף מאפשר לבחון את התהליכים הגלובליים במבט היסטורי. הוא ממחיש היטב את העובדה שההאצה של קצב הגידול הדמוגרפי העולמי החלה באמצע המאה ה-20. האצה זו "נדחפה" בעיקר על-ידי הגידול המהיר של האוכלוסייה ביבשת אסיה. לפי המודלים הדמוגרפיים של האו"מ, גידול זה צפוי להיבלם בהדרגה בשנים הבאות: ב-1979 נקטה ממשלת סין במדיניות דרסטית לצמצום הילודה (הגבלה לילד יחיד במשפחה) על רקע הגידול הדמוגרפי המהיר והחשש מפני מחסור במזון; מדיניות זו 'הצליחה יותר מידי', וממשלת סין ביטלה את המיגבלות החל מ-2015, אבל הסתבר שהנזק כבר קרה, וסין נמצאת כיום בתהליך בלתי-נשלט של הצטמצמות האוכלוסייה. מצטרפת אליה ירידה של שיעור הפיריון בהודו, שירד בשנה שעברה לראשונה אל שיעור התחלופה. למרות ההתפתחויות ביבשת אסיה צפויה אוכלוסיית העולם להמשיך לגדול במהירות, והפעם בגלל "דחיפה" מאפריקה. אפריקה היא היבשת היחידה כיום שבה שיעורי הפיריון עדיין גבוהים משמעותית משיעור התחלופה. ה"דחיפה" של אפריקה תימשך כפי הנראה עד לסוף המאה, אלא שלפי הערכת המודלים ההאטה של קצב הגידול באסיה ובשאר העולם תספיק כדי לגרום לבלימת גודל האוכלוסייה הכלל-עולמי עוד לפני סוף המאה הנוכחית, ככל הנראה בשנות ה-80 שלה.

כמה נתונים ברקע הגרף מובאים בלוח הבא (האוכלוסייה במיליונים):


18001900200020232050שנת שיא האוכלוסייה
אירופה1974117397467052020
קצב שנתי0.70%0.60%0.00%-0.20%
צפון אמריקה151044866136882082
קצב שנתי2.00%1.60%0.90%0.50%
דרום אמריקה9413484364692049
קצב שנתי1.50%2.20%0.80%0.30%
אסיה6839313,7504,8105,2802052
קצב שנתי0.30%1.40%0.90%0.40%
אפריקה811398311,5202,470אין
קצב שנתי0.50%1.80%2.30%2.10%
אוקיאניה26314658אין
קצב שנתי1.10%1.70%1.50%1.00%
סה"כ9871,6306,1808,1609,6602,085
קצב שנתי0.50%1.30%1.00%0.70%

נתון ראשון הוא העובדה שהמאה ה-20 היא זו שבה נוצר פיצוץ האוכלוסין: בתחילתה, אוכלוסיית העולם מנתה 1.6 מיליארד בני אדם, ובסופה - 6.2. קצב הגידול היה 1.3% בממוצע שנתי, לעומת 0.5% במאה שקדמה לה. לקראת סוף המאה ה-20 התווספו מיליארד נפש לאוכלוסיית העולם בתוך 11 שנים (ראו לוח בהמשך). כיום בולטת השונות בין האזורים הגיאוגרפיים: בעוד שבמדינות המתועשות החל כבר תהליך של ירידת גודל האוכלוסייה, בעולם הלא-מפותח נמשך הגידול המהיר, מה שמעלה חששות לגבי היכולת העולמית להתמודד עם עוני, רעב ובעיות בריאות. לפי האקונומיסט, ל-600 מיליון תושבים באפריקה - כ-40% מסך האוכלוסייה - אין חיבור חשמל במקומות מגוריהם. השונות מומחשת בטור השמאלי בלוח, שבו רשומה השנה שבה הגיעה גודל האוכלוסייה לשיא: באירופה הגיע גודל האוכלוסייה לשיא בשנת 2020; בדרום אמריקה ובאסיה צפוי גודל האוכלוסייה להגיע לשיא באמצע המאה הנוכחית; בצפון-אמריקה יימשך כנראה גידול האוכלוסייה עד לשנות ה-80 של המאה הנוכחית; באפריקה ובאוקיאניה יימשך גידול האוכלוסייה אל מעבר לסוף המאה.

כמה שנים לקח לאוכלוסיית העולם לגדול במיליארד נפש?

באיזו שנה עבר העולם כל מיליארד?
מיליארד נפששנה
11805
21927
31960
41974
51987
61998
72010
82022
92037
102061
10.32085

ועוד פרט מעניין לגבי המתרחש באסיה: בעוד שבסין ירד שיעור הפיריון אל מתחת לשיעור התחלופה כבר לפני שלושה עשורים, ואוכלוסיית סין עברה את השיא (1.43 מיליארד) בשנת 2022 - בהודו ירד שיעור הפיריון אל שיעור התחלופה רק בשנה האחרונה, ולכן אוכלוסיית הודו תמשיך כנראה לצמוח גם בשלושת העשורים הבאים ותגיע ל-1.7 מיליארד ורק אז תתחיל לרדת. ואחרון: ירידת האוכלוסייה בסין תהיה כנראה דרמטית: עד לסוף המאה צפויה אוכלוסיית סין לקטון לפחות ממחציתה כיום. אם כיום אוכלוסיית סין גדולה פי ארבע מאוכלוסיית ארה"ב - עד לסוף המאה היא תהיה גדולה ממנה רק פי 1.5.

יום שני, 8 ביולי 2024

מה קרה לריבית בשנים האחרונות?

 

בשנים האחרונות הייתה הריבית המוניטרית - הריבית שקובע בנק ישראל ומשמשת אותו בעיסקאות מול הבנקים - נמוכה מאד. ריבית כמעט-אפסית זו נקבעה על-ידי הבנקים המרכזיים ברוב מדינות המערב כחלק מהמאמץ לתמוך בצמיחה הכלכלית של הסקטור הפרטי (ביתר-שאת לאחר מגפת ה-covid-19) ולמנוע שקיעה של המשקים למיתון כלכלי. מדיניות זו הסתיימה ב-2022, כשהבנקים המרכזיים העריכו שהכלכלה העולמית הולכת ומתאוששת ומאידך מתגבר הסיכון של האצה אינפלציונית. בתיאום עם שאר הבנקים המרכזיים, גם בנק ישראל החל באפריל 2022 להעלות את הריבית המוניטרית. הגרף הבא, הלקוח מאתר בנק ישראל, מציג את השינוי הדרמטי שחל בתחום הריבית המוניטרית.

מהו הקשר בין הריבית המוניטרית לאשראי לדיור?

ריבית מוניטרית היא ריבית יומית. היא משמשת להתחשבנות בין הבנקים לבנק המרכזי, ובעקיפין בעיקר להתחשבנות בין הבנקים ללקוחותיהם בכל הנוגע לחיובי ריבית בגין יתרות חיוביות ושליליות בחשבונות העו"ש. לכן, לכאורה, היא אינה צריכה להשפיע על עיסקאות של אשראי ארוך הניתן לציבור, כמו אשראי לדיור והלוואות צרכניות (לרכישת כלי רכב ומוצרים בני-קיימא) למיניהן. אלא שהמציאות המתמשכת של ריבית מוניטרית אפסית 'שאבה' תחומי אשראי שבאופיים שייכים לטווח הבינוני והארוך (להבדיל ממשיכות-יתר, פיגורים ופיקדונות יומיים) אל המרחב הקרוב של הריבית המוניטרית: האשראי בריבית משתנה הנשענת על "ריבית הפריים". כך, רוכשי דירות נטלו הלוואות גדולות לטווחים ארוכים בריבית משתנה שהעוגן שלהן הוא ריבית הפריים, וכמוהם רוכשי מכוניות חדשות וציוד ביתי. לכאורה - טריק מימוני: נמצא מקור זול למימון השקעות של משקי בית, ובעקבותיו חלה פריחה בשוק הדירות ובשוק המכוניות החדשות. הבעייה היתה שהעולם של ריבית יומית אפסית היה עולם זמני (למרות שמצב זה נמשך שנים). השאלה הייתה אם הלקוחות הבינו שהם נקלעים לסיכוני ריבית ואם היתה לכם תוכנית חילוץ ליום שבו הריבית היומית תעלה ותגרום להם למצוקת נזילות בגלל עלייה (שעלולה להיות תלולה) של התשלום השוטף בגין החוב.

העלאת הריבית המוניטרית לא רק ייקרה את הריבית הממוצעת על הלוואות לדיור במסלולי הפריים - היא גם שינתה את היחס בין הריבית במסלולים אלו לבין הריבית במסלולים אחרים (ריבית קבועה, צמודה ולא צמודה). היא הפחיתה את הכדאיות עבור הלווים להישען על מסלולי הפריים. ואמנם, מנתוני בנק ישראל עולה שבעוד שבתחילת 2022 היוו ההלוואות בריבית משתנה במסלול הלא-צמוד כ-40% מסך הביצועים של הבנקים - באמצע 2024 חלקן של הלוואות אלו התכווץ לכ-10%. 

מה קרה לעקום התשואה מאז 2021?

למרות מה שאולי חשבתם, בנק ישראל איננו קובע את הריביות במשק - הוא קובע רק את הריבית המוניטרית. הריביות במשק נקבעות בשוקי ההון. בשווקים אלו נסחרות איגרות החוב של הממשלה, ומחיריהן משתנים לפי הביקוש וההיצע להן. מאחר שהחוב הממשלתי הנקוב באיגרת החוב (סכום הפירעון שישולם למחזיק האיגרת) הוא קבוע - שינויי המחירים של איגרות החוב משמעותם שינוי של התשואה הצפוייה למחזיק האיגרת ("תשואה לפידיון") אם יחזיק בה עד למועד הפירעון. מאחר שהממשלה מנפיקה ברציפות איגרות-חוב - יש בשוק איגרות-חוב מסדרות שונות הנבדלות זו מזו באורך התקופה שנותרה עד לפידיון. אם נסתכל על התשואה לפידיון של הסדרות השונות נוכל לקבל את מה שקרוי "עקום התשואה": הקשר בין התשואה לפידיון לבין אורך התקופה עד לפידיון. קשר זה יכול להשתנות לאורך זמן בהשפעת שינויים בביקוש ובהיצע לאיגרות החוב הממשלתיות.

ליקטתי ממאגר הנתונים של בנק ישראל את הנתונים לגבי ארבע נקודות-זמן: סוף השנים 2021-2023, ואמצע שנת 2024 - סה"כ ארבעה עקומי תשואה. הסתכלו בגרף הבא: 

בין סוף 2021 (הקו הכחול) לסוף 2022 (הקו הכתום-חום) חלה תזוזה דרמטית של עקום התשואה. בקצה השמאלי שלו (תשואה לפידיון לתקופה של שנה אחת) הוא "התרומם" מ-0 ל-3.5 אחוז - זוהי כנראה ההשפעה של העלאת הריבית המוניטרית שהחלה באמצע 2022. אבל גם קצהו הימני של עקום התשואה (התשואה לפידיון ל-15 שנים) "התרומם", מ-1.75 ל-3.5 אחוז. זוהי כבר הפעולה של כוחות השוק בשוק ההון.

ההתרוממות הזו של עקום התשואה לא הייתה אירוע חד-פעמי שקרה ב-2022. עקום התשואה של סוף 2023 (הקו הירוק) מציג עלייה נוספת בכל הטווחים. עקום התשואה של אמצע (יוני) 2024 מציג עלייה נוספת, אפילו חדה יותר. 

מהי המשמעות של התרוממות עקום התשואה?

עקום התשואה מציג את העלות השולית של החוב הממשלתי, לפי תקופת החוב. התרוממותו, לכן, מבטאת את התייקרות עלות גיוס החוב של הממשלה. כך, לדוגמה, במחצית השנה האחרונה התייקרה הריבית שהממשלה נדרשת לשלם על חוב חדש מכ-4.0% לכ-4.3% לשנה אחת ומ-4.35% ל-5.20% לשנה לתקופה של 15 שנים. בתוך כשנתיים וחצי, עלות הגיוס של הממשלה עלתה במצטבר מ-0.1% ל-4.0% לתקופה של שנה אחת ומ-1.75% ל-5.20% לשנה לתקופה של 15 שנים. זוהי התפתחות דרמטית. 

התייקרות זו של גיוס החוב יכולה לנבוע מכמה גורמים: התייקרות כללית של הריבית בשווקי ההון בחו"ל, ציפיות להאצה של קצב האינפלציה בישראל, וירידה של דירוג האשראי של ישראל בשווקים. בכל מקרה, התוצאה היא אחת: קפיצה חדה בעלות הגיוס של החוב הממשלתי. חשוב להבין שאיננו צופים בתופעה שיזם בנק ישראל (או בנקים מרכזיים אחרים), של העלאה מכוונת של הריבית המוניטרית כאמצעי לכוונון הפעילות הכלכלית במשק - אנחנו צופים בהתרחשות שארעה בשוקי ההון. מרגע שארעה - החוב הממשלתי מתייקר, וזה יבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות בגידול מתמשך של תשלומי הריבית של הממשלה. זה יחייב את הממשלה לפעול: לצמצם הוצאות תקציביות אחרות או להגדיל את שיעורי המיסוי כדי לממן את הוצאות הריבית הגואות. בכך הגיעה לסיומה תקופה של ריבית נמוכה שהקלה על תקציב הממשלה, ממש כפי שהריביות הנמוכות על אשראי צרכני הקלו על כולנו לרכוש דירות ומכוניות בהתבסס על אשראי זול. 

וישנה עוד בעייה "קטנה": במצב עניינים רגיל, הממשלה נוהגת לגייס חוב חדש בעיקר כדי למחזר חוב ישן, ולכן עליית תשלומי הריבית (בגין עליית הריבית הממוצעת על החוב) הייתה מתרחשת בהדרגה. במצב המיוחד שנוצר עקב המלחמה וההוצאות העצומות בגינה, ולאור הנטייה של הדרג הפוליטי להימנע ככל האפשר מהכבדת מיסים - קצב הגיוס של חוב חדש יהיה מהיר יותר (לא רק מיחזור חוב ישן - הגדלת החוב), ואיתו גם קצב העלייה של תשלומי הריבית בשנים הבאות.

ומהי ההשפעה של התרוממות עקום התשואה על ההלוואות לדיור?

כאמור, הריבית המוניטרית הנמוכה ששררה לאורך שנים יצרה העדפה בציבור להלוואות משכנתא לא-צמודות בריבית משתנה על בסיס הפריים. חלק ניכר מהאשראי לדיור בישראל ניתן בשנים האחרונות במסלול זה. המצב הזה השתנה במחצית השנייה של 2022: העלאת הריבית המוניטרית הפחיתה את האטרקטיביות של מסלול הפריים לעומת מסלול הריבית הקבועה, שמלכתחילה מתאים יותר לאופי האשראי לדיור וליכולתם של משקי הבית להתמודד עם סיכוני ריבית.

אבל מה קובע את הריבית (הקבועה) על הלוואות לדיור? הבנקים, הממעטים להיחשף לסיכוני ריבית, נוהגים "להתכסות" על-ידי פיקדונות ארוכי-טווח בריבית קבועה. הריבית שהבנקים משלמים למפקידים נקבעת לפי האלטרנטיבה של המפקידים: התשואה לפידיון על איגרות החוב של הממשלה. הבנקים נדרשים לתוספת (פרמיית סיכון) שמשקפת את רמת הסיכון העיסקי שלהם. בהתאם, הם מתמחרים את הלוואות המשכנתא בריבית קבועה, בתוספת אינדיבידואלית שמשקפת את סיכון הלווה. הריבית הקבועה על הלוואות משכנתא היא, לכן התשואה לפידיון על איגרות-חוב ממשלתיות בתוספת שמשקפת פרמיית סיכון משולבת.

אז מה קרה בשנים האחרונות לתשואה לפידיון על איגרות-חוב ממשלתיות לטווח ארוך? נסתכל בגרף הבא על התשואה לפידיון על איגרות-חוב לתקופה של 10 שנים, שמתאימה למימון הלוואות עם לוח סילוקין "שפיצר" לתקופה של 20 שנה ומעלה (מקור: נתוני בנק ישראל). 

אנו רואים שהתשואה לפידיון החלה לטפס בתלילות מאז דצמבר 2021, אז היא עמדה על 1.2%, והיא טיפסה כמעט ברציפות עד יוני 2024, אז היא עמדה על 4.9%. עלייה זו של התשואה לפידיון על איגרות-חוב ממשלתיות מתורגמת כמעט מאליה להלוואות לדיור. המסקנה היא שמזה שנתיים וחצי חל תהליך רצוף של התייקרות האשראי לדיור עבור הלווים. התייקרות זו איננה תוצאה של העלאת הריבית המוניטרית על-ידי בנק ישראל, כפי שניתן היה אולי לחשוב כשעוקבים אחר כותרות התקשורת שדרשו מבנק ישראל לעצור את העלאות הריבית המוניטרית ולהתחשב במשקי הבית: זוהי תוצאה של פעולת השווקים, והיא בכלל החלה מספר חודשים לפני שבנק ישראל החל להעלות את הריבית המוניטרית.