יום שלישי, 5 בינואר 2010

בלוג המשכנתאות - סיכום עד כאן

הבלוג "עולם המשכנתאות" יצא לדרך בסוף חודש ספטמבר 2009  - לפני כשלושה חודשים. מטרתו של הבלוג היא לשמש במה לדיון בנושאים מעולם המשכנתאות, ולשם כך הוא מנסה לקרב את הקורא לעולם המושגים של תחום המשכנתאות: להציג את המושגים הבסיסיים בתחום זה, לעקוב אחר ההתרחשויות בעולם המשכנתאות ולעמוד על משמעויותיהן.

בשנת 2006 כתבתי טור שבועי בשם "רוכשים דירה" במוסף הנדל"ן של ה"דה-מרקר". טור זה זכה לפופולאריות בזמנו (כך דיווחו לי מהעיתון), וחיפוש בגוגל מראה שמספר ניכר של אתרי נדל"ן רכשו רשימות שהתפרסמו במסגרת הטור ושיבצו אותן אצלם. הפרסום בטור הסתיים, אבל במהלך הוראה אקדמית וייעוץ בתחום המשכנתאות נחשפתי לצורך בחומר כתוב, בעיקר חומר שיהיה נגיש לכולם ושאינו מושפע מאינטרסים של מלווים. הבלוג הוא ניסיון לממש רעיון זה.

הבלוג מיועד לקהל מגוון: משקי בית שיש להם משכנתאות או כאלו שעומדים בפני עיסקת מימון רכישה, מקצוענים מתחום המשכנתאות, ותלמידים בקורסים אקדמיים בנושא מימון נדל"ן. הרצון לפנות גם לקהל לא מקצועי מחייב אותי לפעמים לנסח דברים בצורה פשטנית. הבנה לעומק של לפחות חלק מהנושאים המוצגים בבלוג מחייבת ניתוח מעמיק יותר, שלא יובא במסגרת זו. מי שחפץ בניתוח מעמיק יותר של נושאי המשכנתאות מוזמן לפנות עצמאית למקורות המידע הרבים הקיימים בתחום (כולם באנגלית).

עד כה פורסמו בבלוג 23 רשימות, בנושאים שונים. ניסיתי לאזן בין נושאים שמעניינים לווים, לנושאים שמעניינים אנשי מקצוע בתחום הנדל"ן והבנקאות, תוך מאמץ לאפשר גם לקורא מזדמן למצוא עניין בנושא. הדבר אינו קל. כבר נשאלתי ע"י קורא מהי הסיבה לריבוי הניתוחים של שוק המשכנתאות בארה"ב, השונה כל כך מהמציאות בישראל. יש לי לכך תשובה כפולה: ראשית, אני סבור שמוגבלותו ורמת פיתוחו הנמוך של השוק הישראלי אינם צריכים להגביל את הסקרנות ללמוד ולנתח מציאות של שוק משכנתאות מפותח, ממש כפי שחובבי הספורט אצלנו אינם מגבילים עצמם לצפייה במשחקי נבחרות מקומיות. אנו צריכים להתייחס למציאות האמריקנית כמעבדה אדירה, מסקרנת ונגישה לכולם, וכאופציה להתפתחותו האפשרית של שוק המשכנתאות הישראלי. נושאים גלויים ונלמדים בשוק האמריקני - סילוקים מוקדמים, פיגורים בהלוואות, הערכת מאפייני סיכון של לווים - אינם גלויים בישראל והם נחלתם הבלעדית (אם בכלל) של הבנקים. התייחסות לשוק האמריקני כאופציה, והשקיפות הנהוגה שם, מסבירים את התועלת מלמידה מניסיונם של אחרים. דוגמא היסטורית מעניינת לתועלת שצמחה מהתבוננות בעולמות זרים היא שהמפקח על הבנקים בישראל עקב אחר משבר הבנקים למשכנתאות בארה"ב בשנות ה- 80', והגדיר בעקבות כך דרישה לפתח בישראל יכולת לניהול סיכוני ריבית בבנקים הישראלים; הוא לא נזקק לניסיון מקומי כדי להבין את חשיבות הנושא ליציבות הבנקים. הסיבה השנייה, הפשוטה יותר, למעקב אחרי ההתפתחויות העכשוויות של המשבר בארה"ב, היא שמספר קוראים של הבלוג הביעו עניין ברור בקבלת מידע וניתוחים נושא זה.

המתכונת של האכסניה מגבילה, ולכן אני מצרף לנוחות הקוראים רשימה כרונולוגית של הנושאים שנכנסו לבלוג עד כה, בצירוף תאריך הפרסום:

29.09.09          מי מפחד מעמלת סילוק מוקדם?
01.10.09          כיצד נקבעת הריבית על המשכנתא?
12.10.09          פיגורים במשכנתאות
15.10.09          מדוע רוכשי דירות נוטלים הלוואות משכנתא?
18.10.09          גידול הערך הנקי בדירה
20.10.09          הריבית הנמוכה והמשכנתא
21.10.09          האם כדאי לבחור בהלוואה צמודת-מדד בריבית קבועה?
26.10.09          קבוצות רכישה – האומנם "פטנט"?
28.10.09          האם יש בישראל בועת נדל"ן?
02.11.09          האם משבר המשכנתאות בארה"ב מתקרב לסיומו?
05.11.09          משכנתא "רעילה": הדוגמא של Option ARM
09.11.09          "אין בועת נדל"ן בישראל" – כמה הערות בשולי מאמרה של ורד דר
12.11.09          מהו התקציב המקסימלי העומד לרשותכם לרכישת דירה?
20.11.09          שלב נוסף של משבר המשכנתאות בארה"ב?
28.11.09          עוד על מצבם שנקלעו להון עצמי שלילי
03.12.09          לקחים ישראליים ממשבר הנדל"ן האמריקני
07.12.09          הלוואת "שפיצר"
10.12.09          על נגזרים פיננסיים ונגזרי משכנתאות
14.12.09          תופעת חדלות הפירעון בארה"ב מפעפעת כלפי מעלה
20.12.09          משכנתא בריבית משתנה – מדוע?
25.12.09          על אופי התחרות בין הבנקים למשכנתאות בישראל
29.12.09          על הניתוח של מחירי הדיור בידי משרד האוצר
04.01.10          המלכודת של לווים בארה"ב

לטובת הקוראים אני מפיץ מידי פעם הודעת מייל על כניסת רשימה חדשה לבלוג. רשימת התפוצה גדלה לאורך החודשים, והיא כוללת כבר כ- 70 נמענים. ידוע לי שחלק מהנמענים מפיצים את המייל לרשימה משנית של קוראים, ואני מציע לכל מי שמעוניין בכך לשלוח לי כתובת מייל ואצרף אותו ישירות לרשימת התפוצה שלי. מצד שני, חלק מהנמענים הנוכחיים הם תוצאה של יוזמה פרטית שלי, וייתכן שיש ביניהם כאלו שאין להם עניין להמשיך ולקבל הודעות על עידכון הבלוג. גם אלו מוזמנים לפנות אלי ואסיר את שמם מרשימת התפוצה.

רשימות הבלוג פתוחות להערות של הקוראים. קוראים החפצים בכך מוזמנים להגיב לתוכן הרשימות. גם אותו גורם המסתתר מאחורי הכינוי "אנונימי" ושותל בדרך קבע ברשימות הפניות למחשבון משכנתא – ברוך: אם יש לקוראים הצעות להפניית הקוראים האחרים לבלוגים או למאמרים או לאתרים רלוונטיים לנושא – אדרבא ואדרבא. לבסוף, קוראים שיש להם עניין לכלול בבלוג נושא מסויים יכולים לפנות אלי בהצעה, הן באמצעות הבלוג והן ישירות לכתובת המייל.

3 תגובות:

ישראל סגל אמר/ה...

דורון, לקחת על עצמך משימה לא פשוטה לתחאור ענף המשכנתאות על כל גווניו בארץ ונחו"ל ואתה עומד בה בכבוד. במאמרים משקפים גם את היידע והנסיון שרכשת בארץ הגם את המקורות האמריקאים שכלולים ברזומה שלך. כפי שציינת, חלק מהמאמרים עונה לצורך המיידי של צרכן המשכנתאות ולכן הם מיוחדים לזמן פרסומם ויש מאמרים שיש להם אופי אקדמי יותר עם ראייה רחבה של השוק ולכן יש בהם תועלת ארוכת טווח. אני מקווה שתצליח לעמוד בקצב הרצחני שהתחלת בו. תחזקנה ידיך.

לימור אמר/ה...

ישר כוח. נהננו מאוד לקרוא את הבלוג שלך

לימור אמר/ה...

ואל תשכח לעדכן אם אתה מחליט לפתוח בלוג חדש מתישהו בעתיד