יום שני, 2 ביולי 2012

עוד משהו על הבחירה הכלכלית נוכח הגירעון הממשלתי

במאמר שהתפרסם היום (2.7.12) בעיתון "כלכליסט" (ראו כאן) מביא שאול אמסטרדמסקי ראיון עם יורם גבאי, כיום יו"ר "פעילים" (חברה לניהול תיקי השקעות בבעלות בנק הפועלים) ובעבר הממונה על הכנסות המדינה. גבאי, כלכלן מקרו שקולו נשמע לעתים תכופות, מי שכותב בקביעות סקירות כלכליות עבור לקוחות בנק הפועלים והיה באחרונה חבר ועדת טרכטנברג, מביע בראיון דעות נחרצות על המצב הכלכלי ומדיניות הממשלה. 

מדובר בראיון - לא באמירה ספציפית. על שלושה נושאים מדבר גבאי: על השתלטות כלכלני האוצר על השירות הממשלתי (זוהי גם כותרת המאמר: "אנחנו, פקידי האוצר, השתלטנו על המדינה"), שהביאה את מנגנוני המשרדים הממשלתיים לידי חדלות-מעש, על הדילמה שעמדה בפני ראש הממשלה נוכח הגידול המסתמן בגירעון התקציבי ועל הפתרון בו נקט, ועל המלצותיו-הוא לגבי הטיפול הנדרש בתקציב הממשלה בטווח הארוך.

כתמיד, דבריו של גבאי מעניינים ומנוסחים היטב. לגבי הנקודה הראשונה - ריקון משרדי הממשלה מסמכות - דנו כבר בבלוג זה ברשימה שהתפרסמה ביום 22.2.2012 (ראו: "על הצורך להפריד פונקציות המצויות במשרד האוצר"). נקודה רלוונטית בהקשר זה היא הדיון הציבורי שהתעורר בעקבות פירסום מסקנות מבקר המדינה על אחריותו של שר האוצר למחדלי מערך כיבוי האש באירוע השריפה בכרמל. אי אפשר לפטור את הדרג הפיקודי מאחריות, אבל במהלך השנים (לטענת גבאי: מאז הצלחת המהלך לריסון האינפלציה - 1986) הפכו משרדי הממשלה לכפופים לאנשי האוצר, והאימפוטנציה היא השלכה סבירה של מצב זה של ניתוק בין סמכות לאחריות.

על הנקודה השנייה - סבירות הבחירה של ראש הממשלה בפיתרון של הגדלת תקרת הגירעון - דנו בבלוג זה ברשימה שהתפרסמה ביום 1.7.2012 (ראו: "הוויכוח על הגירעון התקציבי"). בימים האחרונים מתרבים בעיתונות מאמרים המכירים בהיגיון שבבחירה זו, גם אם תחת הסתייגויות מסוימות. מאחר שברור שהגירעון בפועל יחרוג מהתיקרה המתוקנת - אנו צפויים לראות בכל זאת העלאות מיסים, אם כי לא מיידיות ודרקוניות כפי שהיה נדרש לולא שינוי החוק.

לגבי הנקודה השלישית, גבאי טוען, כמו כלכלנים חברתיים אחרים, שרמת ההוצאות האזרחיות של הממשלה הצטמצמה בעשור האחרון והיא נמוכה כיום יחסית לממוצע מדינות OECD. זהו גם המסר הכללי של ועדת טרכטנברג. משום כך, ולאור הצרכים האזרחיים והחברתיים, סגירת הגירעון צריכה לדעתו לבוא מצד העלאת ההכנסות ממיסים. הוא מציע הצעות ספציפיות לגבי סעיפי מיסוי שיש לדעתו להגדיל. נקודה מעניינת היא שאיננו שומעים יותר על הצורך לממן את ההוצאה האזרחית ע"י קיצוץ תקציב הביטחון - אחד הנושאים הבולטים בדוח שפירסמה הוועדה.

אין תגובות: