יום ראשון, 10 בנובמבר 2019

הלוואות רכב והלוואות משכנתא

הלוואת רכב מתחדשת
הבלוג הזה עוסק לרוב בהלוואות לדיור - הלוואות שמטרתן לממן רכישת דירות. אלו מטבען הלוואות גדולות, שמוחזרות בתשלומים חודשיים קבועים. בגלל גודל ההלוואות יחסית לשכר, ובגלל שהמטרה היא שבתום תקופת ההלוואה לא יישאר יותר חוב בגינה - יש צורך לפרוס את לוח התשלומים לתקופה ארוכה (עד 30 שנים). כשמדובר בהלוואות למימון רכישת רכב פרטי הסיפור הוא שונה: גודל ההלוואה יחסית לשכר הוא נמוך, ומאפשר לפרוס את ההחזרים על-פני תקופה קצרה יותר. 
ישנו עוד הבדל בין ההלוואות הללו: בניגוד לרכישת דירה - עיסקה נדירה יחסית בחיי משק בית - החלפת רכב יכולה להתרחש מידי מספר שנים בודדות. לכן, נתייחס להלן לא לאירוע חד-פעמי של הלוואה לרכישת רכב אלא להסדר קבוע שבמסגרתו אתם מחליפים את כלי הרכב שברשותכם מידי 3-5 שנים בעזרת הלוואה לרכישת רכב. זוהי לכן הלוואה המתחדשת מידי תקופה. בכל החלפה כזו אינכם נדרשים לממן את מלוא מחירו של הרכב החדש: עליכם לממן רק את ההפרש שבין ערכו של הרכב המשומש שבבעלותכם לבין עלות רכישתו של רכב חדש. 
דוגמה מספרית
נסתכל על דוגמה מספרית: נניח שעברו שלוש שנים מאז שרכשתם את הרכב שבבעלותכם, ואתם מעוניינים להחליפו ברכב חדש. נניח שמחירו של רכב חדש כזה הוא 135,000 ש"ח. כמה כסף עליכם להוסיף כדי לבצע את הרכישה? נניח שקצב ירידת ערכו של הרכב שלכם הוא קבוע, בגובה 17% לשנה, ולכן ערכו של הרכב המשומש שבידכם הוא כ-77,000 ש"ח - כ-57% מעלותו של רכב חדש. לצורך החלפת הרכב תידרשו, לכן, להוסיף 58,000 ש"ח. אם תקופת האחזקה המתוכננת שלכם ברכב החדש היא (שוב) שלוש שנים - תידרשו להחזיר את ההלוואה ב-36 תשלומים שווים, ואז תוכלו לחזור על העיסקה. אם נניח שהריבית בהלוואה זו תהיה ניידת בגובה 2.25% לשנה ('פריים' פלוס 0.5%) - התשלום החודשי הקבוע שתצטרכו לעמוד בו הוא 1,668 ש"ח. 
לסיכום: אתם נכנסים להסדר ארוך-טווח שבמסגרתו אתם אמורים להחליף את הרכב שברשותכם מידי שלוש שנים ברכב חדש, והתשלום החודשי שתידרשו לשלם הוא 1,668 ש"ח. נציין רק שהנתונים הללו מתאימים להחלפת הרכב האמור אחת לשלוש שנים: אם תבחרו להחליף את הרכב מידי ארבע שנים - ההלוואה תהיה גדולה יותר (בגלל הפחת הנוסף של הרכב) אבל היא תהיה כרוכה בתשלום חודשי קבוע נמוך יותר (בזכות הפריסה), בגובה 1,546 ש"ח; אם תבחרו להחליף את הרכב מידי חמש שנים - התשלום החודשי ירד ל-1,443 ש"ח. הכל, כמובן בהתבסס על ריבית ה'פריים' הקיימת.
ומה אם אין לכם מספיק הון עצמי לרכישה הראשונה?
בדוגמה המספרית שהבאנו לעיל אתם מתכננים לממן את רכישת הרכב החדש ע"י מכירת הרכב המשומש ונטילת הלוואה בגובה ההפרש בין מחירי כלי הרכב. אבל ייתכן שיש לכם בעייה להתחיל את ההסדר ('לעלות על הרכבת'): ייתכן שבנקודת הפתיחה אין בידכם רכב שערכו 77,000 ש"ח שיאפשר לכם לעמוד בתשלום הראשוני, ואתם מתקשים להמציא את ההפרש. מה תעשו אז?
סוכנויות הרכב מציעות לכם תוכנית מימון גמישה שמאפשרת להצטרף אליה גם אם הסכום הראשוני שבידכם קטן מהסכום שחישבנו (תוכלו למצוא מחשבוני מימון להלוואות לרכישת רכב באתרי היבואנים, שיתנו לכם מושג על הגמישויות המוצעות). נניח שערכה של המכונית המשומשת שבידכם עומד על 35,000 ש"ח, ואתם מעוניינים לרכוש רכב חדש שמחירו 135,000 ש"ח ולהחליפו אח''כ מידי שלוש שנים ברכב חדש. ההלוואה הדרושה לכם בנקודת הפתיחה אינה 58,000 ש"ח, כבדוגמה, אלא 100,000 ש"ח. התשלום החודשי בגינה יהיה 2,875 ש"ח. באסה.
פתרון אפשרי
זה נראה קצת יקר, לא? אכן, התשלום החודשי הוא גבוה, אבל הסיבה איננה נעוצה בכך שהריבית השתנתה (היא לא) אלא בעובדה שאתם מתכוונים להחזיר את מלוא החוב (100,000 ש"ח) בתוך 36 חודש. כלומר: הסיפור נעוץ בקצב מהיר של החזר קרן. אבל מה אם יכולנו לוותר על החזר מלוא הקרן?
חישבו על ההצעה הבאה: לפי מה שחישבנו, בכל אחת מההחלפות הבאות (אחת לשלוש שנים) הלווה לא יתבקש להוסיף תשלום במזומן במועד ההחלפה אלא רק להמשיך בתשלום החודשי הקבוע (1,668 ש"ח). הבעייה היא, אם כן, רק בנקודת ההצטרפות להסדר. נניח שאפשר היה להציע ללווה, כבר בעיסקה הראשונה, מתכונת תשלומים אחרת: ליטול הלוואה בגובה 100,000 ש"ח שתאפשר לו לגשר על הפער בין מחיר הרכב המשומש למחיר הרכב החדש, אבל לחלק אותה לשני חלקים: חלק אחד, בגובה 58,000 ש"ח, ייפרע במהלך שלוש שנים בתשלומים קבועים של קרן וריבית, ממש כפי שיהיה בכל נקודת החלפה בעתיד; החלק השני - 42,000 ש"ח - יהיה מוגדר הלוואה 'עומדת', כלומר הלווה לא יפרע את הקרן במהלך חיי ההלוואה אלא רק ישלם את תשלומי הריבית בגינה. כך, בתום תקופת ההלוואה תיוותר בה יתרת חוב בגובה 42,000 ש"ח. התשלום החודשי שבו יחוייב הלווה בהסדר זה יהיה מורכב גם הוא משני חלקים, בהתאמה: תשלומים חודשיים קבועים בגובה 1,668 ש"ח הכוללים ריבית והחזר קרן בגין החלק האחד, ותשלום ריבית חודשית בגובה 79 ש"ח בגין החלק השני. התשלום החודשי הכולל יהיה לכן 1,747 ש"ח. בתום תקופת ההלוואה - במועד הבא של החלפת רכב - יוכל הלווה לבחור בין שתי אפשרויות: לפרוע את ההלוואה העומדת בתשלום יחיד ולהקטין את התשלום הקבוע ל-1,668 ש"ח, או לחדש את ההלוואה העומדת ולהמשיך לשלם את אותו הסכום (1,747 ש"ח).
ההצעה נראית מעניינת? חדשנית? היא כלולה כבר כיום במחשבוני הלוואות הרכב שמציגים היבואנים כחלק מהגמישויות שהם מציעים.
מקבילה בתחום המשכנתאות: הלוואות ה-Balloon
היכן כל זה מתחבר לעולם ההלוואות לדיור? הרעיון של הלוואה בעלת החזר קבוע של קרן וריבית (הלוואות בעלות לוח תשלומים הקרוי בישראל 'לוח שפיצר') נולד בשנות ה-30' של המאה הקודמת בארה"ב בעקבות השפל הכלכלי והתמוטטות הבנקים, כשהעיקרון המנחה הוא ליצור אפשרות למשקי בית לפרוע את מלוא החוב במהלך תקופת ההלוואה בתשלומים מדודים, מבלי להזדקק לתשלום גדול של פירעון קרן בסופה. גודל ההלוואה הנהוגה בד''כ בתחום הדיור (יחסית לשכר) חייב פריסה ארוכה, וכך התארכו בהדרגה תקופות ההלוואה המקובלות ל-15 ול-30 שנים.
בהינתן שמדובר בהלוואות בריבית קבועה, 'מתיחה' זו של לוח התשלומים מחייבת את הבנקים להסתמך על מקורות מימון ארוכי-טווח, שעלותם גבוהה יותר ממקורות לטווח קצר-בינוני. הניסיון להימנע מייקור המשכנתאות בגלל 'מתיחת' לוח הסילוקין של ההלוואה הניב שני פתרונות עקרוניים: האחד - המעבר להלוואות בריבית משתנה, כך שתקופת הריבית קצרה מתקופת ההלוואה ויש בכך כדי להוזיל את עלות המקורות לבנקים ולכן גם את עלות המשכנתאות ללווים (המחיר: גילגול סיכון הריבית על הלווה); השני - יצירת הלוואות ה'בלון' (Balloon) האמריקניות, הלוואות לתקופת זמן בינונית (במקור ל-5/7 שנים) שבהן הלווה פורע במהלך חיי ההלוואה רק חלק מהקרן ונדרש לפרוע את כל היתרה בתשלום יחיד בתום תקופת ההלוואה (או לחילופין למחזר את ההלוואה). 

הלוואות ה'בלון' האמריקניות, שמוותרות על הצורך לפרוע את מלוא החוב במהלך תקופת ההלוואה, מאפשרות ללווה ליהנות מכל העולמות: הריבית בהלוואה היא קבועה, התשלום החודשי הוא נמוך-יחסית (פריסת התשלומים מתבצעת כאילו תקופת ההלוואה היא 30 שנה), וגובה הריבית נמוך יחסית להלוואה בריבית קבועה ל-30 שנה (משך החיים הממוצע של הלוואה זו קצר לעומת הלוואה 'רגילה', עובדה המאפשרת לבנקים להישען על מקורות מימון קצרים יותר ולהעביר חלק מההוזלה אל הלקוח). טכנית, הלוואת 'בלון' כזו שקולה לשתי הלוואות, האחת עם לוח תשלומים 'שפיצר' והשנייה הלוואה 'עומדת' בגובה יתרת החוב בתום תקופת ההלוואה.

אין תגובות: