יום ראשון, 27 בדצמבר 2020

רשימה שלי שהתפרסמה היום בעיתון 'גלובס'

 

העיתון 'גלובס' פירסם ראיון איתי בנושא שינוי הוראות בנק ישראל הנוגעות למיגבלת הלוואות משכנתא מבוססות 'פריים' (ראו את הראיון כאן). אני אסיר-תודה לאריק מירובסקי מ'גלובס' שיזם, ריאיין ופירסם את הכתבה. מבחינתי, הרצון לומר משהו נבע משלוש תגובות לצעדו של בנק ישראל בהן נתקלתי: מתן קרדיט לבנק ישראל על שהוזיל את המשכנתאות (הוא לא הוזיל), הוקרה על כך שבנק ישראל בא להקל על הלווים להגיע לרכישת דירה (זה איננו שיקול אפשרי של הבנק המרכזי), ואזהרה (לא פחות! ראו כמה פרשנויות מטרידות שהתפרסמו ב-'דה-מרקר') שמהלך זה עלול להביא להתחדשות הנהירה לרכישת דירות ולכן להתייקרות הדירות (שוב: זה איננו שיקול שצריך להשפיע על הבנק המרכזי; הוא איננו הרגולטור של שוק הדיור). לכן שמחתי להתראיין.

מי שהתנסה בראיון עיתונאי יודע שהחומר עובר עריכה מקצועית. כדי להדגיש כמה נקודות שלי שירדו בעריכה או שאני הייתי מעוניין להדגיש אותן בצורה שונה - אפרסם בימים הקרובים בבלוג זה רשימה נוספת שתעסוק באירוע האמור ובאופי ההתערבות של בנק ישראל בתחום המשכנתאות.

2 תגובות:

דוד בועז אמר/ה...

ראיון מעניין "בראש גדול" ומתוך התבוננות רחבה ומעמיקה. הקללה הרוהצת על הסקטור הציבורי שהתמלא בפקידים צייתנים ובלתי מקצועיים - לא פסחה על בנק ישראל. אין הגדרת תפקיד וציפיות, אין הגדרת יעדים ואין דיון פתוח על אפקטיביות של צעדי מדיניות בתחום האשראי, המט"ח, המשכנתאות, החוב הלאומי ונברדק האטומי במדיניות התקציב (תקציב 2018 היה האחרון שאושר) - ובנק ישראל שותק. כל הכבוד, דורון, על ראיון נוקב ואמיץ.

אקי אמר/ה...

ראשית אני מצטרף לכל מה שאד בועז כתב.
אני רוצה להוסיף נקודה עקרונית, שנכונה לרוב הנושרים בהם מטפלת הממשלה:
הבעיה היא בהגדרת המטרה!
למשל בנושא הדיור המטרה אינה הוזלת משכנתא, אלה מתן פתרון דיור (הממ של זבוטינסקי - מעון).
אם ככה המטרה מוגדרת אזי יש מספר רב של צעדים שיש לעשותם. למשל קביעת מחירי שכירות כמו בגרמניה.
במדינתינו נהוג להגדיר צעד פעולה במקום להגדיר מטרה.
דורון, מעריך מאד את כתבותיך.