יום חמישי, 1 ביולי 2010

ערבות אישית בהלוואות משכנתא: ג. סוף עידן הערבות האישית - התיקון לחוק הערבות (1992) והשלכותיו

רשימה זו היא פרק שלישי ברשימה שעוסקת בסוגיית הערבים האישיים בשוק המשכנתאות בישראל. זוהי תופעה ייחודית לישראל, שחשיבותה פחתה והלכה ככל ששוק המשכנתאות הפרטי התחזק. למרות זאת, היא נותרה אמצעי חשוב לחיזוק מעמדם של לווים בעלי מאפיינים סוציו-כלכליים חלשים או כאלו הרוכשים דירה בעלת מאפיינים בעייתיים. התערבות פוליטית בוטה הכניסה כרעם ביום בהיר תיקון בחוק הערבות - תיקון מרחיק לכת, שתחולתו רטרואקטיבית, והוא שינה את מפת הסיוע לדיור בישראל.

התיקון מתקבל
בשנת 1992 קיבלה הכנסת את התיקון לחוק הערבות. מטרת התיקון הייתה להגן על הערבים האישיים מפני הבנקים, אבל תוצאתה הייתה הרבה יותר מרחיקת לכת: חיסול בפועל של שיטת הערבות האישית, ואיתה שינוי מפת הנהנים מאשראי לרכישת דיור.

לפי התיקון, הבנקים נדרשו במקרה של חדלות-פירעון של לווה למצות תחילה את כל האמצעים עם הלווה והנכס לפני שיוכלו לנקוט בצעדים כנגד הערב. מבחינת הבנקים, הערבות הפכה בכך להיות ביטחון אחרון: הבנקים הורשו לפנות לערב רק לאחר שההליכים נגד הלווה והנכס הסתיימו ונותר חוב לאחר מימוש הדירה. פרט לכך, ערבותו של כל ערב הוגבלה מעתה לחלקו היחסי: לא ניתן עוד לדרוש מערב יחיד לכסות את מלוא החוב הנותר. התיקון הביא בפועל לחיסול כמעט מלא, בתוך כשנתיים, של ההישענות על ערבים אישיים בהלוואות משכנתא.

מדוע בכלל ננקטה יוזמה פוליטית זו? ההשערה שלי היא שהמשקעים המצטברים של מאבקם הציבורי של  "נפגעי המשכנתאות" והשימוש הנמרץ מידי של הבנקים בלחץ על ערבים אישיים כדי להביא לפירעון חובות של לווים שהסתבכו (לרבות "הלוואות השיפוצים") הגבירו בתודעת הציבור את השימוש בערבים ויצרו התנגדות כלפיה. העיתונות נקטה עמדה, והתגייסה: התרבו הדיווחים על ערבים שנפלו קורבן לשיטה - ערבים תמימים, שנתנו ערבות לקרוב משפחה או חבר, ונדרשו על-ידי הבנקים לפרוע את חובו של הלווה שנקלע לחדלות-פירעון בלא שהבנקים היפנו דרישות מקבילות כלפי הלווה.

ישנם, כמו תמיד, עוד צדדים לסיפור, אבל הבנקים נכנסו למיגננה לא אפקטיבית, שלא זכתה לתמיכה ציבורית. העובדה ששיטת הערבויות האישיות הפכה למנהג מדינה (לרבות ערבויות "צולבות" בין חברים) הביאה לכך שקבוצות אוכלוסייה רחבות חשו מאוימות על-ידי התנהגותם של הבנקים. מאמציהם של הבנקים להחזר ההלוואה על-ידי מימוש התחייבויותיהם של הערבים הוקעו כמנהג ציני ואלים של הבנקים. הסיפורים שהוצגו היו של לווים המתכחשים לחובם ומותירים את הערבים להלוואותיהם להתמודד לבדם מול הבנקים. הועלתה דרישה לפעול להגבלת כוחם של הבנקים לפעול כנגד הערבים.

נקודה מעניינת הייתה גיוס התמיכה למהלך דווקא בקרב השכבות המבוססות. היסטורית, רוב האשראי בישראל ניתן לשכבות אוכלוסייה לא-מבוססות ולתושבי הפריפריה. לעומת זאת, הסיפורים האישיים שסופרו כדי לגייס תמיכה למהלך בקרב האוכלוסייה המבוססת היו על לווים-נוכלים שמסרבים לפרוע את חובותיהם, ממשיכים להתגורר בווילות ולנסוע במכוניות מרצדס, בעוד שהערבים האומללים נרדפים על-ידי עורכי הדין של הבנקים. סיפורים צבעוניים אלו היו הפוכים מן הסתם לפרופילים המקובלים של לווים וערבים.

למרות שהיוזמה לתיקון החוק נתפסה כאיום על כלל מערכת האשראי לדיור ובעיקר על הסיוע הממשלתי לדיור, לא ננקטו צעדים ממשיים על-ידי הגורמים המוסמכים לנסות לבלום את היוזמה הפוליטית. הבעיה לא הייתה אי-ידיעה על עצם היוזמה הפוליטית – זו הייתה מרוחה על דפי העיתונים במשך מספר חודשים – אלא טעות בזיהוי עוצמתו הפוליטית של המהלך ואי-הבנה של מידת הנזק שתיגרם למערכת המשכנתאות. משרד האוצר לא ייחס בשעתו סיכוי ממשי לכך שהיוזמה הפוליטית תתקבל, ולא הכין התנגדות מתאימה למהלך שאיים לשמוט בן-לילה את תשתית הביטחונות הקיימת לסיוע לדיור. גם המפקח על הבנקים לא השמיע את קולו, למרות שהתיקון המוצע לחוק כלל קיצוץ מרחיק לכת בטיב הביטחונות של הבנקים בהלוואות משכנתא. בגלל חוסר עירנותם של כל הגורמים התקבל התיקון לחוק בקלות וללא קרב ממשי, תוך שהוא מוצג בציבור כהישג חברתי-מוסרי - ניצחון של "בני האור" - שמסלק את האיום של הבנקים מהמציאות היומיומית של משקי הבית.

אבל הנקודה המעניינת הייתה שהתיקון שהתקבל באפריל 1992 קבע שהוא יוחל רטרואקטיבית, במלאת שנה לקבלתו, על כל החוב הקיים: הבנקים לא יוכלו לדרוש מהערבים להלוואות קיימות לעמוד בתנאי הערבות עליהם הם חתומים, והערבות שלהם תהפוך למוגבלת לפי התיקון לחוק. המשמעות הייתה שיש לתיקון שהתקבל שתי השפעות נפרדות: מיידית, הבנקים נדרשו לגבש מדיניות אשראי לגבי העמדת הלוואות חדשות, שתיקח בחשבון את העובדה שיכולתם להישען על ערבים אישיים נפגעה משמעותית; כעבור שנה, נגזר עליהם לאבד מכוחם לגבות את החוב מערבים אישיים גם בהלוואות שניתנו לפני קבלת התיקון לחוק.

השלכות התיקון לחוק הערבות
הגבלת יכולתםשל הבנקים להישען על ערבים אישיים להחזר החוב יוצרת שתי השפעות: א) כל עוד לא ננקטו פעולות חוקיות מפצות, המגבירות את יכולת הגבייה מהלווה (יכולת מוכחת לפינוי לווים מבתיהם, תפיסת הבתים ומכירתם) – סיכון האשראי של כל הלווים עולה. ההשפעה הצפויה מיידית היא לכן הקשחת הקריטריונים למתן אשראי וצמצום נכונותם של הבנקים למתן אשראי; ב) אם במציאות הקודמת איכות הלווים ויכולת מימוש הדירה היו פחות חשובים בגלל החיזוק שסיפקו ערבים אישיים - כעת "המטרייה האווירית" סולקה והלווים נחשפים לעינם הביקורתית של הבנקים: הבנקים צריכים לגבש מדיניות אשראי הנשענת על הערכה משופרת של טיב הלווה ויכולת ההחזר שלו ועל הערכה מציאותית של יכולת פירעון החוב על-ידי מכירת הנכס.

שתי ההשפעות הנ"ל אכן התרחשו. הבנקים הקשיחו מיידית את הקריטריונים למתן אשראי. לווים שיכלו מקודם לעמוד בדרישות הבנקים ולקבל אשראי לרכישת דירה – לא עמדו עוד בדרישות הבנק. הפגיעה הייתה בעיקר בלווים בעלי מאפיינים סוציו-כלכליים נמוכים ובכאלה הזקוקים להלוואות עם שיעור מימון גבוה. בנוסף, הבנקים נאלצו להגדיר לעצמם במהירות סולם לצורך דירוג סיכוני לווה. הם ניסחו לעצמם כללים חדשים, לרוב אינטואיטיביים (לא הייתה בנמצא סטטיסטיקה שתתמוך אמפירית בדירוג מעין זה), להערכת כושר החזר של לווה ולהערכת יכולת המימוש של הנכס. נוצרה היררכיה של הלוואות מבחינת סיכון אשראי. רוכשי דירות בפריפריה, רוכשי דירות ב"דמי מפתח", תושבי יישובים חקלאיים ומיעוטים סומנו מייד כבעלי סיכון גבוה.

צמצום נכונותם של הבנקים להעמיד אשראי ואפלייתם לרעה של לווים מסויימים גרמו לכך שהממשלה נאלצה לחזור למימון הלוואות לאותם לווים שהבנקים לא הסכימו עוד להעמיד להם הלוואות פרטיות. לשם כך הוקצו בן-לילה תקציבים ממשלתיים מיוחדים. מעבר לכך, הונח הבסיס לאפליית מחיר לרעת הלווים הפחות-מבוססים: הבנקים החלו להציע הלוואות בשיעורי ריבית אטרקטיביים ללווים "טובים" ושיעורי ריבית פחות אטרקטיביים ללווים פחות טובים. הפרש זה הוצדק בתואנה שהוא משקף "פרמיית סיכון" – תוספת ריבית המשקפת עלות אמיתית שנגרמת לבנקים בשל תוספת הסיכון.

התיקון לחוק הערבות גרם לכן לאפליית-מחיר גלויה של השכבות הפחות-מבוססות. אפליית המחיר היא אמנם תוצר טבעי של פעולת שווקים חופשיים, אבל היא אינה לגיטימית מבחינה חברתית בחברה ששואפת לעודד קבוצות אוכלוסייה חלשות-יחסית להגיע לדירה בבעלותן. המשמעות היא שהממשלה מתנערת ממדיניותה ההיסטורית לחתור לשוויון הזדמנויות: האוכלוסיות המבוססות משלמות ריבית נמוכה יותר.

היווצרות ביטוח המשכנתאות הפרטי
הצורך המובן של הבנקים להעריך ולגדר את סיכוני האשראי שלהם, שגברו בעקבות התיקון לחוק הערבות, הביא לכניסתו לשוק המשכנתאות של גורם חדש: ביטוח משכנתאות. חברה פרטית שהוקמה באותה תקופה בישראל הציעה לבנקים לספק להם ביטוח אשראי להלוואות עם שיעור מימון גבוה, כשעלות הביטוח מוטלת על הלווה. פרט לעצם גידורו של סיכון האשראי, תועלת נוספת שיש לבנקים מהשימוש בביטוח אשראי היא הקטנת דרישות ההון הרגולטורי: המפקח על הבנקים התיר לבנקים להחזיק הון רגולטורי נמוך יותר בהלוואות שיש להן ביטוח משכנתאות. הביטוח הוקם לכאורה במתכונת של ביטוח פרטי של משכנתאות הקיים בארה"ב, אלא שלמעשה לא קיים ביטוח אשראי בבנקאות האמריקנית ומדובר בבלבול מושגים.

לווים המבקשים כיום הלוואה בשיעור מימון גבוה, או כאלה שפרופיל הסיכון שלהם גבוה-יחסית, מופנים על-ידי הבנק המלווה לחברה לביטוח משכנתאות לרכוש על חשבונם ביטוח אשראי. החלטות שקיבל משרד האוצר שנה לאחר שהוכנס התיקון לחוק הערבים גרמו לכך שגם ההלוואות הממשלתיות מבוטחות על-ידי החברה הפרטית לביטוח אשראי, על חשבונו של הלווה. המשמעות היא שלווים בעלי מאפיינים סוציו-כלכליים נמוכים נדרשים לשלם גם פרמיית סיכון גבוהה וגם פרמייה נוספת לחברה לביטוח משכנתאות, בעוד שלווים בעלי מאפיינים סוציו-כלכליים גבוהים נהנים מפרמיית סיכון נמוכה ואינם נדרשים כלל לבטח את המשכנתא. דרישה זו היא רגרסיבית: היא מייקרת את האשראי (הממשלתי!) דווקא לבעלי הכנסות נמוכות. יש בכך סתירה למדיניותה ההיסטורית של הממשלה, שהייתה פרוגרסיבית ושאפה לתת הזדמנות שווה לכלל האוכלוסייה.

הנזק מהתיקון לחוק הערבות
ראינו שקבוצות אוכלוסייה מבוססות לא נפגעו על-ידי התיקון לחוק הערבות: קבוצות אלו יכלו לפני התיקון ויכלו גם אחרי שהתקבל לקבל הלוואות ללא צורך בהמצאת ערבות אישית וללא צורך בתשלום פרמיית ביטוח. לעומתן, קבוצות אוכלוסייה אחרות – בעלי הכנסות נמוכות, נוטלי הלוואות בשיעור מימון גבוה, רוכשי דירות בפריפריה – יכלו בעבר להניח את דעתו של הבנק על-ידי כך שהמציאו ערבים מבוססים שערבו להלוואתם; התיקון לחוק הערבות הפחית את חשיבותה של הערבות האישית ולכן הם נדרשים כיום כיום לשלם לבנקים ריבית גבוהה יותר ("פרמיית סיכון"), ובחלק מהמקרים גם לשלם פרמיית ביטוח לחברה הפרטית. אלו הם הנפגעים הישירים של היוזמה לתיקון חוק הערבות, שקידומה בציבור שיווה לה מסר של תיקון חברתי. שאלה מעניינת היא כיצד עובדות אלו חמקו מעיניהם של האירגונים והפרלמנטרים החברתיים.

קשה לעקוף את הוראות חוק הערבות. קיימים מצבים בהם הוא כמעט מונע את יכולתם של לווים לקבל הלוואות לרכישת דיור: הלוואות בשיעור מימון גבוה שהבנקים מסרבים להעמיד, הלוואות במגזר הכפרי הערבי שם רישום המקרקעין חלקי או אינו קיים, הלוואות ללווים בעלי פרופיל נמוך במיוחד. לפני התיקון לחוק הערבות יכול היה הבנק להחמיר בבדיקת הערבים בהלוואות בעייתיות, לאור הבנתו שבגלל חולשת הלווה הוא נשען בעיקר על הערבים בהחלטת האשראי. לאחר התיקון המצב שונה: הבנק אינו רשאי לכרות חוזה שבו הערבים מסכימים מרצונם לקבל עליהם מחויבויות מעבר למה שהחוק מתיר.

עקיפה מסוכנת
מאחר שהבנקים רצו להעמיד אשראי גם ללווים שלא עמדו בקריטריונים במקובלים, הם חיפשו תחליפים לערבות האישית. במקרים שבהם בנקים היו מעוניינים להעמיד אשראי ללווה בעל פרופיל אשראי נמוך הם ניסו לבצע עקיפה של מיגבלות חוק הערבות ולהכניס למישוואה "ערב בתחפושת". הרעיון של הבנקים היה להוסיף לחוזה ההלוואה לווה נוסף: בדרך-כלל אב או בן, שנתוניהם כלווים טובים מספיק כדי שהבנק יסכים להעמיד את האשראי. שיטה זו מקובלת בעיקר בקרב אנשי העדה החרדית, שם הכנסתם של בני הזוג נמוכה מכדי לעמוד בקריטריונים של הבנק ולכן הוריהם (או אחד מהם) נכנסים להסכם ההלוואה כלווה נוסף.

הבעיה היא שמדובר למעשה בניסיון לעקוף את החוק. לולא התיקון לחוק, האב היה יכול להיכנס להסכם כערב לקיומו. ערבותו הייתה מספקת כנראה את הבנק, והוא היה מעמיד את ההלוואה ללא צורך בביטוח אשראי או בקביעת פרמיית סיכון גבוהה – שניהם גורמים לייקור האשראי ללווה. בהעדר אופציה חוקית ישירה – מתחילים לעקוף את החוק. כפי שראינו, בית משפט השלום הכריז על השימוש בלווה נוסף כניסיון לעקוף את החוק ולכן קבע שהלווה הנוסף הוא למעשה ערב, וזכותו של הבנק לפנות אליו למימוש החוב מוגבלת על-ידי חוק הערבות. בית המשפט המחוזי בחיפה הפך החלטה זו וקיבל את הטענה שיש לכאורה שני סוגים של לווה נוסף: לווה נוסף "אמיתי" ולווה נוסף "פיקטיבי", שהוא ערב שהולבש בגדי לווה כדי לעקוף את מיגבלות החוק. סביר שהמערכה המשפטית לא הסתיימה, ושעוד נשמע את דעתו של בית המשפט העליון.

אבל במקום לעסוק בסוגיה מלאכותית זו ("מיהו לווה נוסף?") עדיף היה לכולנו לו שאלנו את עצמנו שאלה אחרת: מהי התועלת שצמחה לחברה הישראלית מהתיקון לחוק הערבות שהגביל את מחויבויותיו של הערב? המיגבלה שהוכנסה בחוק בוודאי אינה מסייעת לחלשים: אם בכלל, היא מצמצמת את הזדמנויותיהם הכלכליות של הלווים מקבוצות האוכלוסייה הפחות-מבוססות. אולי כדאי היה לבטלה, או לפחות לאפשר למעורבים בעיסקה להחליט בעצמם איזה סוג ערבות (מלאה או מוגבלת) דרוש לאיזו הלוואה?

2 תגובות:

גדעון שור אמר/ה...

קראתי בהנאה רבה כרגיל את המאמר המצויין על שלוש מערוכותיו. למי שמצוי בנושאים, ובוודאי שלאלו שאינם, מדובר על קריאת חובה להבנת עוד פרק חשוב בשוק ההון בכלל ובשוק המשכנתאות בפרט. התיקון לחוק הערבים מ1992 הוא אכן דוגמא מאלפת לחקיקה פופוליסטית שפגעה בסופו של דבר בשכבות החלשות, עליהן היא באה כביכול להגן. יחד עם זאת, אני חולק עליך דורון בענין הצורך להמשיך ולתת ערבויות כפתרון אמיתי לטווח ארוך ובעניין צירוף לווה נוסף, שלפי דעתך אינו אלא עקיפה לא ראויה של ערבות אישית. גם אתה עצמנך כותב בצדק כי התפתחה תרבות שלמה של ערבויות צולבות, וכי לא ניתן לקיים מערכת מסועפת של ערבויות בסיטונות מבלי שהדבר יהפוך למגוחך. נכון ששיטת הערבויות מילאה תפקיד מכריע וחשוב בשוק המשכנתאות ואיפשרה לעשרות ומאות אלפים לרכוש דירה, שלא היתה בהישג ידם אלמלא כן. אלא ששיטה זו, שהיא פיתוח ישראלי מקורי, לא יכולה היתה להמשיך ולהתקיים לאורך זמן, וטוב שנעלמה כמעט לחלוטין. רישום מקרקעין ומשכון נכס הם הכרח ועל המערכת בישראל לשאוף לסיים את הרישום כדבעי כחלק אינטגרלי במשק מתקדם. נכון הוא שכל ישראל ערבים זה לזה, אך יש גבול למספר הערבויות שכל אחד ואחת מאיתנו יכול לקחת על עצמו... ובענין צירוף לווה נוסף --צדק בית המשפט המחוזי כשביטל את פסיקת "השלום" בענין והעמיד את הלווה הנוסף על מקומו (מה גם שלתקופה מסויימת הוא גם לא התכחש להיותו לווה נוסף ופרע את התשלומים בשלב מסויים של הפסקת התשלום מצד הזוג אליו הצטרף כלוה נוסף. מה רע בצירוף לווה נוסף ראוי אם הוא מיודע לחלוטין כי יש לו אחריות זהה ללוים האחרים? האלטרנטיבה היא שלווים עם סיכון גבוה יחסית לא יקבלו כללל משכנתא. ואולי גם אצלנו יבינו לבסוף כי דירה משלך אינה חזות הכל, ולא כל אחד יכול להרשות לעצמו להכנס למחוייבות ארוכת מועד אם אין לו אמצעים נאותים.

אנונימי אמר/ה...

חיים לוטנר מוסיף

סקרן אני מאד לקבל פירוט נוסף של מה שהיה סביב אישור התיקון לחוק הערבים. האם באמת היו מקרים שבהם ערבים מסכנים הגיעו לפשיטת רגל, כאשר החוב שעליו נתנו ערבות לא שולם, בעוד החייבים עצמם חוגגים בוילות הרשומות על שם רעיותיהם? לכאורה, אם אכן נגרם כאן עוול לערב, ניתן היה ואף יותר צודק והגיוני, להגן על הערב (אתה מתאר משהו בנידון זה), ולא לשפוך את התינוק ביחד עם מי הכביסה.
אבל זאת שאלה מישנית.
החשד שלי הוא (ובכך אני מסכים לגמרי עם המגיב הראשון, גדעון שור) שכל סיפור הערבויות האישיות היה מין קומבינה ישראלית אופיינית, משהו ברוח ערכי הביורוקרטיה המזרח אירופית בכלל והרוסית בפרט, וראה דוגמאות רבות המתועדות בספרות מגוגול ועד היום. כל עוד היו המשכנתאות כסף ממשלתי, כלומר של אף אחד - הכל בהסתמך על התיאור ההיסטורי מאיר העיניים במאמרך - לא היתה בעיה עם הערבים. האם היה מימוש והפעלת מכבש אמיתי באותה תקופה כנגד ערבים? זאת שאלה מרכזית! הניחוש שלי, שבמהלך 1961, למשל, לא הוגשו תביעות משפטיות נגד ערבים. מעניין לבדוק בארכיון של בנק טפחות את הסטטיסטיקה של הגשת תביעות משפטיות כנגד ערבים.
[בעצם, כל עניין הערבות לא היה ברצינות. אני עצמי הייתי ערב לכמה חברים, והיום אני מבין שמצד אחד היתה בכך קלות דעת לא סבירה, מצד שני התנהגות בהתאם לנורמות המקובלות.]

לכאורה, התיקון לחוק היה בלתי נמנע, ומאד צודק והגיוני.

ה"נשק" של ערבות אישית היה לו ערך כל עוד לא נעשה בו שימוש.

העניין הכי רציני והכי מעניין הוא התעתוע של המציאות לעומת הכוונות.
הכוונה (בתקופת המקרא) של שמיטת חובות בשנת יובל היתה להגן על מי שאינו מצליח להחזיר את חובו. במציאות גרמה תקנה זאת לכך שמי שאין לו אפשרות מוכחת להחזרת חוב לא קיבל הלוואה. עד שהלל הזקן תיקן את תקנת הפרוזבול שבפועל רוקנה מתוקף את תקנת שמיטת החובות.
בסיפור הערבויות האישיות קרה מקרה דומה. אני מאמין שהכוונה המקורית היתה אכן לתקן. ולדעתי, לא ניתן היה לשער מראש שההשלכה המעשית תהיה ייקור של ההלוואות דוקא למי שהכי שנזקק להן. בראיה שלאחר מעשה, ההתפתחות הזאת מאד סבירה. אבל, כאמור, רק בדיעבד.

הלקח הזה, שכמעט שלא ניתן לצפות את מה שיגרום שינוי בחוק (ואותו דבר נכון גם לגבי שינויים חיצוניים שמופעלים על מערכות אחרות, כמו אקולוגיה וסביבה, למשל), הוא הלקח המרכזי של הפרשה.
המסקנה הכללית שלי מעיקרון אי הוודאות הזה: כאשר מחליטים על שינוי, עדיף לחלק אותו לצעדים קטנים, ואז ניתן לבדוק אחרי כל צעד מה השפעתו, ותכנית העבודה צריכה להיות כזאם שמאפשרת בכל שלב של ההתקדמות יותר מאופציית המשך אחת.
ושההיגיון ותחושת הצדק יכולים להוביל לתוצאות הפוכות ממה שהיינו רוצים. ולכן יש לבדוק כל החלטה מכל מיני כיוונים.

דוגמא מעניינת שנחשפתי אליה לאחרונה: כדי לשפר את ערינו, דואגים המתכננים לתכנן נתיבי רכיבה על אופניים. ההיגיון אומר, שרוכב האופניים "קרוב" יותר להולכי רגל. בעיקר, הוא כמותם פגיע מאד במפגשיו עם רכב נוסע. לכן אם אין אפשרות לייעד לו נתיב מוגן ונפרד לחלוטין, יש להקצות לו שביל על יד הולכי הרגל, ולא ליד המכוניות. ואכן, במקומות שבהם החלו להתפתח נתיבים לאופניים, הם תוכננו כחלק ממערך הולכי הרגל. כיוון שלא בכל הקטעים ניתן להוציא את האופניים מהכביש, ניתן לבדוק ולהשוות בין שני הזיווגים. הצפי שבכך שניתן לאופניים נתיב נסיעה כחלק מהמדרכה ייקטן מספר הניפגעים לא התממש. מסתבר שהחיכוך בין אופניים להולכי רגל הוא לא פחות משמעותי מהחיכוך בין אופניים לרכב. בשנים האחרונות הנטיה (שבינתיים מוכיחה את עצמה כמוצלחת) היא להקצות לאופניים נתיב רכיבה בשולי הכביש.
[- בעיר, לא בכבישים בין עירוניים בלילה בין יום חמישי לששי!!! ] ברח' איבן גבירול בת"א נבנה נתיב אופניים במפלס המידרכה. מה לעשות, סביר שהתכנון התחיל לפני עשר שנים או יותר, כאשר הנטייה היתה לבנות את נתיב האופניים במפלס המדרכה. כאשר מתכננים היום בירושלים במסגרת פרויקט הרכבת הקלה את מערך הנתיבים במסלול הרכבת, בונים את נתיב האופניים כחלק מהמדרכה: "מה, לא ככה בונים בת"א? מה, התל אביבים אינם מבינים טוב יותר מאיתנו על אופניים?"