יום ראשון, 24 בפברואר 2013

למה כולם מתאוננים על מצב הדיור בישראל?

קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע, נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים

אם תקשיבו, תשמעו יבבה חרישית. זהו בכיים של אומללים-בעיני-עצמם שחשים שמשהו לא בסדר במצב הקיים בתחום הדיור. שחושבים שהיה צריך להיות טוב יותר. יבבה זו התעצמה מאז תנועת המחאה של קיץ 2011, והיא חוזרת ועולה תכופות במאמרים בעיתונות ובשיח הציבורי. עוד מעט, וכולנו נסכים שקיימת בעיה בישראל בתחום הדיור, אפילו משבר. הדרישה הציבורית לפעולה מיידית תניב מן-הסתם מדיניות ממשלתית מתאימה, אנטי-יבבתית, שתעשה טוב לכו-ו-ו-ו-לם. האומנם?

ומה אתם חושבים בנושא? בידקו את עצמכם: להלן מבחר טענות שמועלות תכופות בציבור - ראו עם אלו מהן אתם מזדהים:

  • במציאות הישראלית, זוג צעיר ממוצע אינו יכול להגיע בכוחות עצמו לבעלות על דירה
  • זוגות צעירים שמנסים לרכוש דירות בעזרת הלוואות בנקאיות משתעבדים למשכנתאות לכל חייהם
  • מחירי הדירות בישראל גבוהים מידי - הממשלה יכולה וצריכה להוזיל את מחירי הדירות
  • יש מצוקת דיור בישראל: אין מספיק דירות כדי לענות על הצרכים
  • מחירי הדירות בישראל גבוהים בגלל האסטרטגיה השיווקית של מינהל מקרקעי ישראל, שמספסר בקרקעות הלאום. צריך להפריט את קרקעות המדינה
  • צריך לסבסד את המשכנתאות לזוגות צעירים כדי לאפשר לכולם להגיע לבעלות על דיור
  • צריך להכיר בהוצאות המשכנתא השוטפות (תשלומי הריבית) לצרכי מס הכנסה, כפי שנהוג בארה"ב
  • מחירי הדירות בישראל גבוהים בגלל שיעורי המיסוי הגבוהים המוטלים על בנייה למגורים
  • תפקיד המדינה לדאוג לכך שכל מי ששירת בצה"ל יוכל לרכוש דירה בעזרת סיוע ממשלתי
  • צריך להבטיח שתשלומי המשכנתא לא יעלו על רבע מההכנסה הממוצעת
  • שכר הדירה באיזור המרכז גבוה מידי. הממשלה צריכה לסבסד את דמי השכירות באזור המרכז
  • הבנקים פועלים לרעת משקי הבית התמימים. הם מעמידים להם הלוואות שמשקי הבית לא יצליחו לעמוד בהן ומביאים לסכנה של קריסה כלכלית

להלן כמה אמירות שלי בנושא.

האם רכישת דירת מגורים היא צורך?
לכל מי שטרם הפנים זאת, כדאי להדגיש: רכישת דירה אינה צורך. צריכת שירותי דיור היא צורך - אדם חייב להתגורר במקום כלשהו, אבל הוא אינו חייב להיות הבעלים של הנכס שבו הוא מתגורר - הוא יכול לבחור בכך. הוא גם יכול לבחור שלא להיות בעל דירה. מדובר כאן בהשקעה - לא בצריכה: מי שרוכש דירה קונה נכס שיכול לשמש אותו-עצמו למגורים, או לחלופין יכול לשמש אותו ליצירת הכנסה. או משק בית יכול לבחור להשקיע את כספו בנכסים אחרים - לאו דווקא בדירה.

ומהפרט אל הכלל: כחברה, אנו יכולים לשאוף לכך שלכל הפרטים תהיה קורת גג - זו אמירה חברתית לגיטימית; אין סיבה אמיתית שנשאף לכך שלכולם תהיינה דירות בבעלותם.

מהו הייחוד של שוק המשכנתאות?
היסטורית, אנשים צעירים נהגו לגור עם הוריהם, גם לאחר שהקימו תא משפחתי משלהם. רכישת נכס מגורים משלהם הייתה מתרחשת  - אם בכלל - רק בגיל מבוגר, כאשר החיסכון שצברו לאורך חייהם הספיק למימון רכישה של דירה. רק במאה ה-20, ובעיקר במחצית השנייה שלה, התפתח שוק הון פרטי שאיפשר למשקי בית לממן רכישת דיור באמצעות נטילת הלוואות בנקאיות - הלוואות משכנתא -  ובכך בעצם איפשר להם להקדים את עיתוי רכישת הדיור: במדינות בהן פועל שוק משכנתאות כבר לא צריך לממן את כל הרכישה מהון עצמי - אפשר לשלב הון עצמי ואשראי בנקאי, מה שקרוי "מינוף" של ההון העצמי. למעשה, התפתחות שוק המשכנתאות מאפשרת כיום לקנות דירה "בתשלומים", לתקופות של למעלה מ-30 שנה. התוצאה החשובה היא שלא צריך כיום לחכות לגיל העמידה - אפשר לרכוש דירה בגיל צעיר יותר.

האם הבנקים דורשים את רעת הציבור?
קיימת אפשרות שהמימון לרכישת דיור יהיה ממשלתי - כך קרה בישראל בארבעים שנותיה הראשונות. הבעיה היא שמערכת ממשלתית אינה יעילה, מתבססת על הקצאה שרירותית (למי מגיע כמה אשראי ובאילו תנאים) ואינה מאפשרת לפרטים חופש בחירה. משום כך, מערכות ממשלתיות מתאימות בעיקר לטיפול משלים, כמו לדוגמא מתן אשראי לקבוצות אוכלוסיה חלשות שמערכת אשראי פרטית אינה מעניקה להם הזדמנות נאותה. המערכת העיקרית צריכה להיות מערכת פרטית: מתווכים פיננסיים לסוגיהם. כיצד קרה שהבנקים בישראל הפכו לשנואים, עד כדי כך שמייחסים להם מניעים שליליים בנושא מימון המשכנתאות? אינני הכתובת לדיון זה, אבל אני מאמין שרוב האמירות נגד הבנקים הן מוגזמות: יש לבנק אינטרס ברור לממן עיסקה מוצלחת של רכישת דיור, שכן הצלחת הלווה תבטיח את הכנסותיו של הבנק; במקרה של כשל - הבנק הוא שותף אפשרי לנזקים.

האם כדאי לרסן את הבנקים?
מערכת תחרותית של תיווך פיננסי דורשת כללי משחק ברורים: למי נותנים אשראי? מהי תקרת האשראי שיועמד ללווה ספציפי? באיזה מחיר? כיצד יכול המלווה להבטיח את יכולתו לגבות את החוב? מי שרוצה מערכת פרטית אפקטיבית צריך לאפשר את קיומם של כללי משחק שיבטיחו את יציבות המערכת: יכולתם של המלווים לאשר גובה הלוואות דיפרנציאלי ללווים שונים, יכולתם להפלות מחיר בין לווים על בסיס סיכון אשראי ספציפי-ללווה, וכו'. מעבר לכך, קיימת השאלה מהם הכלים השמורים למלווה במקרה של חדלות-פירעון: אם אין למלווה כלים אפקטיביים לגביית החוב - הוא יבחר כנראה שלא להסתכן ושלא להעמיד אשראי לחלק ניכר מהאוכלוסייה, או שהוא יצטרך להגדיל את פרמיית הסיכון שהוא גובה מהלווה. לכן, צריך להבין שמי שתומך בקיומה של מערכת משכנתאות פרטית - צריך לקבל איתה את הסנקציות הנתונות למלווה כלפי לווה: היכולת של המלווה לתפוס את הדירות המשועבדות במקרה שהלווים אינם עומדים בתשלומי המשכנתא. סיפורי העוול שגורמים הבנקים ללווים זוכים אמנם לאמפתיה, אבל מי שנזעק נגד "אכזריות" הבנקים - פועל למעשה לצמצום סיכוייהם של לווים "חלשים" לקבל הלוואות ולייקור ריבית המשכנתאות. מי שנותן ידו להגבלה חקיקתית של זכויות המלווה - פועל למעשה לרעת הלווים. למי שיש צורך בדוגמא ישראלית, ראו רשימות קודמות בבלוג זה על התיקון שהכניסה הכנסת בחוק הערבות והערכה מי באמת נפגע מכך.

מה תפקיד הממשלה בשוק המשכנתאות?
תפקיד הממשלה בתחום האשראי לדיור הוא כפול: מחד, להבטיח קיומו של שוק הון בריא שיוכל לממן את רכישת הדיור ע"י העמדת משכנתאות; מאידך, לדאוג לכל מי ש"נפל בין הכיסאות" מבחינת המערכת הפרטית - בעיקר משקי בית חסרי הון עצמי. השיקול כאן הוא שיקול חברתי: מתן הזדמנות גם לקבוצות אוכלוסיה "חלשות". האם בישראל של 2013 הממשלה ממלאת את תפקידה זה? זהו עניין להשקפת עולם חברתית: מי שנוטה לשמאל ירצה לשפר את מידת השיוויון הכלכלי, ולכן להגביר את הסיוע הממשלתי הניתן לקבוצות חלשות. אין כאן "פיתרון בית הספר". נשים לב שההוראות האחרונות של בנק ישראל, שקבעו ששיעור ההון העצמי ברכישת דירה לא יפחת בשום מקרה מ-25% - הן בכיוון הפוך, אבל זאת כיוון שבנק ישראל אינו עוסק בשאלות חברתיות אלא בהבטחת יציבותה של המערכת הפיננסית.

האומנם אי-אפשר להגיע לדירה?
בניגוד ליבבה המקובלת, זוג צעיר ממוצע בישראל יכול בהחלט להגיע לדירה בבעלותו. שלא כבעבר, הבנקים מעמידים הלוואות בפריסה נוחה - אף ליותר מ-30 שנה - ושיעורי הריבית בחמש השנים האחרונות הם נוחים מאד. הטענה שמדובר בשיעבוד ל-30 שנה היא דמגוגיה: זוג צעיר יכול היה, לחילופין, לבחור להמתין 15 שנים ולהמשיך לחסוך לדירה, ואז ליטול הלוואת משכנתא קטנה, לתקופה קצרה משמעותית. העובדה שיש לו כיום גם אופציה נוספת, להקדים את מועד הרכישה ע"י משכנתא ארוכה - אינה יכולה להיחשב כחיסרון של המצב הנוכחי.

האם דירות בישראל יקרות?
בהחלט. היחס בין מחיר דירה לבין הכנסה שנתית הוא גבוה בהשוואה בינלאומית. הסיבות העיקריות למצב זה הן צפיפות אוכלוסין ואולי גם קשיים תכנוניים להפשיר קרקעות לבנייה למגורים באזורי הביקוש. האם יש מכך מסקנה? אינני בטוח. האצת תהליכי תכנון עלולה לגרום לבחירות מוטעות מבחינה סביבתית, לבזבוז משאבי קרקע נדירים, ולתכנון אורבני גרוע. האם הפרטת קרקעות תסייע? אולי ניזכר קודם מה עזרה לנו ההפרטה הנמהרת של מפעלים ממשלתיים ואוצרות טבע, ונחשוב שוב מי בדיוק ירוויח מצעדים אלו. אבל מעבר לכל אלו צריך לזכור: לא כולם צריכים להתגורר באזור המרכז, ולא כולם צריכים לרכוש דירה. מחירי דירות דיפרנציאליים הם כלי יעיל לפיזור אוכלוסייה, והמחיר הגבוה של דירות בישראל הופך דווקא את המגורים בשכירות לאטרקטיביים (ראו שיעור התשואה הנמוך מהשכרה על דירות).

האם חסרות דירות מגורים בישראל?
האם קיימת בעיית מגורים? נראה שלא. קצב הבנייה של דירות חדשות מספק לאורך זמן את הגודל החמקמק שנהוג לכנות "צרכים" - קצב הגידול של מספר משקי הבית. קיימת בהחלט בעיה של שכבות "חלשות" שמתקשות להגיע לרכישת דירה, אבל זו בעיה של התחלקות רכוש - לא של מחסור: הביקוש החסר מצד חסרי דיור מתמלא מצד משקיעים, כאלו ששיעורי הריבית הנמוכים דוחפים אותם לרכוש דירות להשקעה. לכן, אם רוצים לדאוג לחסרי דיור - כלי המדיניות צריכים להתמקד בחסימת הביקוש להשקעה, לא בהגברת קצב הבנייה.

מִי יַאֲכִילֵנוּ לֶחֶם רַב? וּמִי יַשְׁקֵנוּ כּוֹס חָלָב? לְמִי תּוֹדָה, לְמִי בְּרָכָה? לָעֲבוֹדָה וְלַמְּלָאכָה!
כשאני קורא את התלונות החוזרות על אי היכולת להגיע לבעלות על דירה בישראל, והדרישה המתמדת מהממשלה לספק דירות בזול - אני חש צורך לעבור לקצת הטפה צדקנית. אפשר בישראל להגיע לדירה. יש בישראל גם מערכת בנקים שמעמידה הלוואות נוחות לרכישה. יש גם דיפרנציאציה של מחירי דירות שמאפשרת לכל אחד להתאים לעצמו את הדירה הנרכשת ע"י תנועה לאורך הרדיוס ממרכז תל-אביב: יותר רחוק - יותר זול. לכן הבכי - מיותר. הטענה כלפי הממשלה - חסרת בסיס. הדרישות להאצת הבנייה/עקיפת חוקי התכנון/הפרטת קרקעות - מסוכנות. אולי במקום כל זאת תחליטו אם ברצונכם לרכוש דירות או להתגורר בשכירות, ומהממשלה תדרשו רק לדאוג למעוטי היכולת בשם שיוויון הזדמנויות, למען הדור הבא של אזרחי ישראל.

ההתעסקות המתמשכת בדרישה מהממשלה להפחתת מחירי הדיור היא עקרה, והיא מזיקה. עקרה - כי אין פתרון אמיתי שבו הממשלה יכולה להוזיל דירות לכולם: לכל היותר - להיטיב עם חלק מהציבור על-חשבון חלקו האחר, ואת זה אנחנו כבר חווים הרבה זמן. מזיקה - כי הלחץ הציבורי יביא לאילוץ הדרג הפוליטי לנקוט בצעדי-שווא, וכי הדיון בנושא הלא-נכון משכיח את הדיון שכן היה צריך להיות כאן, על דאגה לקיומן של תשתיות מתאימות לבנייה לשנים רבות, לקיומה של מערכת אפקטיבית למימון רכישת דירות, ולמנגנונים שיבטיחו שיוויון הזדמנויות לחלשים כדי שגם הם יזכו למגורים סבירים.

ועוד דבר: המציאות שאנחנו חווים היא תוצאה של הדרך שבה אנו מפענחים את האירועים שסביבנו. היבבה הקבועה שאנו מטפחים על המצב הבלתי נסבל של הדיור בישראל עלולה להכניס לתודעתנו אומללות שלא לצורך, ציפיות-שווא לניסים ולמעשי הוקוס-פוקוס של שרלטנים פוליטיים, ואכזבות ידועות מראש. במקום זאת כדאי להתבשם ממה שיש כיום בישראל: שוק דיור תוסס, חופש בחירה, שוק משכנתאות מפותח, ורגולציה פעילה ויוזמת. הבחירה היא בידינו: נוכל לרכוש דירה בכל מיקום ובכל איכות ובכל מחיר. לרכוש למגורים עצמיים, לרכוש להשקעה, או לא לרכוש כלל. נצטרך רק להבין את הסיכון שכרוך בהשקעות כאלו - האחריות היא עלינו. למי תודה? למי ברכה? ליוזמה שלנו, לאומץ שלנו, ליכולתנו להעריך סיכונים וליטול אותם - לא לממשלה שתפתור את בעיותינו.

6 תגובות:

ארז ליטן אמר/ה...

נכון ונכון
ארז

אנונימי אמר/ה...

תיקון: במקום "לא כולם צריכים לגור במרכז" צריך להיות כתוב "לא כולם יכולים לגור במרכז". זה החוק מס' 1. תיקון שני: "לא חייבים להיות בעל דירה, חייבים לצרוך שרותי דיור". אין הגדרה אובייקטיבית למינימום שרותי דיור. כלומר אפשר לנסח משהו כמו 20 מ"ר לנפש, שזה היה ממוצע הדיור עם קום המדינה, אבל במציאות של היום לא רלוונטי. זה דומה לשאלה כמה קוטג' (גבינה!) דרוש בממוצע. כמה שיותר. עאלק.

הפיתרון האמיתי הוא רדיקלי.

הצורך למגורים באזור המרכז הוא אמיתי, והמדינה עם הצורך הזה איננה מתמודדת. הוא מורכב קודם כל מהאטרקטיביות הכלכלית המכרעת - תעסוקה (מיגוון תעסוקתי, רמת הכנסה), תרבות, תחבורה, חברה, חינוך - בכל אלה יש הזנחה או ליתר דיוק אין אפליה מתקנת. לא מספיק. יש הטבות למפעלים בפריפריה, אך אין יוזמה אמיתית, מתוכננת, של פיתוח אטרקטיבי. אני יודע שזה קשה. אבל אפשרי. וגם, נדרשת תשתית תחבורתית הרבה יותר מפותחת, שתאפשר למיזמים כלכליים לסבול פחות אם הם לא נמצאים במרכז הארץ. וכנ"ל למוסדות תרבות, חינוך, בריאות, וכו'. פרויקט לאומי של "באר שבע על המפה", למשל, כולל סובסידיה של 80% במחירי הנסיעה ברכבת, העברת 2-3 מוסדות לאומיים מרכזיים, אני יודע, נעשו בעבר ניסיונות, רובם נכשלו, אז מה, חשוב להמשיך.

אבל, לא הזכרת את החשוב מכל: ה ש ל ו ם . שוב: ש ל ו ם . הגיע הזמן לדעת שאנו משקרים לעצמנו כאשר אנו חוזרים ומדקלמים את המיתוס השקרי שאנו ידנו מושתת לשלום אך אין פרטנר לשלום המיוחל. השלום הוא תרופת הפלא לכל המחלות. כל כך פשוט. צריך רק לרצות. לפתוח את היד הקפוצה לאגרוף, ללטף ולפתות ולא להכות, לוותר. אני משוכנע שחלק מרכזי בתאוות השליטה בערבים ובשטחים נובע מהרצון ל"עוד". נסתפק במועט, והארץ תפרח ולכולנן יהיה טוב. ישנו דבר אחד בהתנהלותם של החרדים שאותו אני מעריך, והוא הסתפקות במועט. אושרו של היחיד בחברה זאת, ושאיפתו הראשונה במעלה, אינם הצלחה כספית. איננה "יש לי עוד".
לוטנר

אנונימי אמר/ה...

בא נעזוב את נושא הבכי והיבבה כי זה עניין סוביקטיבי מאוד.

הנושא הוא אחר - ברגע שמחירי הדיור יקרים (והסכמת שזה המצב) וברגע שתשלומי המשכנתא מתארכים ל- 30 שנים (שזה לא המצב אבל הבאת זאת כאופציה), אזי ההכנסה הפנויה של רוב משקי הבית מצטמצמת, למעשה לאורך רוב חייו של משק הבית הפרטי, כך שהצריכה הלאומית מצטמצמת מאוד.

בגלל ששוק הדיוק הוא יחסית מרוכז, הן מצד הקבלנים והן מצד הבנקים, אז הכסף שהולך למימון דיור נשאר בידי מעטים. גם העסקים הקטנים הסובבים את הדיור (טייחים/רצפים וכדומה) הם שבויים של פירמות הבנייה הקבלניות שקובעות את סטנדרט המחיר בשוק.

לעומת זאת, אם הכסף הזה היה הולך לצריכה, אז הוא היה מתפזר יותר בין הציבור, כמו מסעדות, בדרנים, חנויות וכדומה. שוק שהוא בוודאי הרבה יותר מגוון בשחקנים.

וזאת הבעיה. כל הבכי על מיעוט עסקים קטנים בישראל לא ייפתר בהקמת עוד רשות לאומית לעידוד או במסגרת מימון מיוחד בחסות המדינה (דבר שייתכן שצריך לעשות מסיבות אחרות) אלא מכך שמשק הבית מוציא את כספו על משכנתא במקום על צריכה.

כסף פנוי - פנוי ליצירת בועות. כשמדובר בבועת דיור (שהוא מצרך חובה ובסיסי) זה הרסני מאוד. כשמדובר בבועות אחרות - זה לא מזיק. אם יש בועה בסמטרפונים - אזי שהפראיירים יקנו אותו - לא אני. בדיור המצב אחרת.

Doron Nachmany אמר/ה...

למגיב שבחר באנונימיות:
תודה על תגובתך. קשה לי קצת לענות על הטענות, כי חלקן אינן טענות כלכליות שניתן לאשש או להפריך. ובכל זאת אומר כמה דברים: 1) אין קשר בין תשלומי משכנתא והתארכותם לבין המושג "הכנסה פנויה"; 2) אין קשר שאני מכיר בין עליית מחירי הדירות לבין הצטמצמות "הצריכה הלאומית". אני מכיר טענות הפוכות, של מה שקרוי בכלכלה "השפעת עושר", אבל למיטב ידיעתי הן לא זכו לאישוש אמפירי. הנושא זכה לדיון כאשר הכלכלנים האמריקנים חששו שמשבר הנדל"ן יביא לקריסת הצריכה הפרטית; 3)לגבי כסף בידי מעטים והיותם של בעלי מלאכה שבויים בידי מעטים - רוב העיסקאות בדיור בישראל הן של דירות מיד שנייה, ורוב פעילות בעלי המלאכה היא עבור לקוחות פרטיים. לגבי פיזור הכסף בין יותר שחקנים - הוא מתפזר באותה מידה גם כך; 4) לגבי המשוואה דיור = מצרך חובה ובסיסי - ניסיתי לשכנע ברשימה ששירותי דיור הם אמנם מוצר חיוני, אבל השקעה ברכישת דירות אינה כזו. זו אופציה של משק בית לבחור בהשקעת הונו בנכסי דיור, ובניגוד לדעה הרווחת בציבור השקעה בדיור אינה חסרת-סיכון ואינה מבטיחה למשק הבית את התשואה הגבוהה ביותר בשוק ההון

אנונימי אמר/ה...

דורון שלום,
תמיד שמח לקרוא, אך הפעם כמה הערות
1. פריסה ל30 שנה לא מקל על עול התשלומים לבנק, להפך התשלומים גדלים (כלומר לכל שקל הלוואה אתה משלם בשורה התחתונה יותר ככל שמתארכות שנות הפרעון). הפריסה נותנת אשלייה שאפשר לעמוד בזה, אך זו אשלייה
2. הגורם הדומיננטי יותר בהסתכלות הפרטית של הצעירים, הוא ההפרש העצום יחסית לעולם בין המשכורת לבין עלות דירה ממוצעת. היינו כמה משכורות צריך לדירה ממוצעת, ובארץ כיום זה כבר ממש הרבה ביחס לאירופה ולארה"ב ועוד מדינות. בארה"ב המשבר פרץ בערך כאשר מספר המשכורות לצורך רכישת דירה הגיע לכפי שהוא היום בערך במדינת ישראל.
3. כפי שאמר אחד המגיבים, ברמת המקרו, ככל שהמשכנתא החודשית גבוהה יותר, הכסף הפנוי לא הולך להצמיח את המשק והעסקים הקטנים, כי לא נשאר כסף לבילויים וכך יש התכווצות של הכלכלה - וזה דווקא מאוד מוכח
4. אם בשירותי דיור עסקינן, אני יכול להסכים אתך בתנאי שיהיה שוק גדול של השכרה ואז יש משק חופשי. כרגע יש קרטל מאוד גדול על מנת שהמחירים לא ירדו וכמובן שזה הולך יד ביד עם מחירי השכרה

אנונימי אמר/ה...

מס' טעויות נפוצות:

אזור המרכז הוא עקב אכילס של מדינת ישראל להזכירך גם ראש העין נחשבת "כאזור מרכז" ומחירי הדיור בשכונות החדשות אינן בהישג יד.

מחירי דירות הם כלי לפיזור אוכלוסיה - קיימים מחקרים שהפריכו טענה זו. לא זו אף זו בפריפריה מובהקת מחיר הקרקע אפס ולמדינה לא נותר לעשות כלום אלא אם יבחרו בסבסוד שהוכח באופן מובהק כי מייקר את מחירי הדירות.
המפלגה המושחתת קדימה פעלה לפי רציונל זה ו'חנקה' את התכנון באזור המרכז על מנת לפזר אוכלסיה לכיוון הפריפריה. התוצאה שהושגה הפוכה -עליית ערך באזור המרכז זולג בצורה טבעתית לכל הכיוונים.

מחיר גבוה של דירות הופך את השכירות לאטרקטיבי - טעות מובהקת. נכון שהתשואה נמוכה, אבל בערך מוחלט מחירי השכירות התייקרו ומצויות במיתאם חיובי מלא אל מול מחירי הדיור (מחיר הדירה מתייקר - השכירות מתייקרת).

מדינת ישראל לא יכולה לבלום את מחירי הדיור בשוק נדל"ן המתנהל כשוק חופשי. מרבית 'המומחים' לכאורה מטעם המדינה סובלים מבורות מוחלטת בתחום הנדל"ן.

שורש הבעיה - ריבית נמוכה ותכנון לקוי שקצרה היריעה מלפרט.
כלכלה היא כמעין שמיכה קצרה מידי כשמכסים את הראש הרגליים נשארות בחוץ. הנסיון לברוח ממיתון באמצעות הורדת הריבית בצורה דרסטית מייצרת בועות ובראשה שוק הנדל"ן.
נגיד בנק ישראל ימחק את מרבית ההון העצמי של כל זוג צעיר שם טמונה הבעיה (מחיקת הון עצמי של 100,000 ש"ח שקול לאבטלה של כשנה)