יום רביעי, 10 בפברואר 2021

מבט פסימי על הבחירות הקרובות

 

עם סיום הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית התגלה שינוי במערך הרשימות המתמודדות לכנסת ה-24 לעומת הכנסת ה-23, ושינוי משמעותי יותר בתחום הפרסונלי, של גלריית המנהיגים הפוליטיים. נראה שדבר אחד נותר יציב: מאזן הגושים. זה מתסכל, כי השאלה היחידה העומדת ברקע סיבוב הבחירות הקרוב  - המשך כהונתו של נתניהו - תוכרע ברמה הגושית, לא ברמה המפלגתית. לכן, התנודות הבולטות בשיעור התמיכה ברשימות השונות המרכיבות את הגושים אינן מעידות בינתיים על התשובה לשאלה היחידה החשובה. בגלל קירבתן של מספר רשימות לאחוז החסימה הדרמה הגושית מועצמת: רשימות יכולות להימחק מהמפה הפוליטית כהרף עין, והערפל לגבי תוצאות משאל העם המתמשך הזה איננו מתפזר. ובכל זאת חל שינוי באווירה: כמעט כל המנהיגים מהמרכז-שמאל שהעמידו עצמם לבחירה וקראו תיגר על המשך כהונתו של נתניהו - פרשו מהמירוץ. הרושם שלי הוא שמבחינתו של נתניהו הזירה מתרוקנת מיריבים כריזמטיים, בעלי שיעור קומה ציבורי. הוא ממוצב לכן טוב יותר בסיבוב הקרוב מאשר היה כשהתמודד מול ה'קוקפיט' הכריזמטי והאופטימי. 

עלייתה המטאורית של רשימת 'כחול-לבן' בסבבים הקודמים נישאה על גלי ההתנגדות לנתניהו והניסיון של מצביעי מרכז-שמאל להצביע אסטרטגית במקום אידיאולוגית. צפוי היה, לכן, שהאכזבה שנגרמה בשל התפרקות 'כחול-לבן' והצטרפות חלק ממנה לממשלת נתניהו יגרמו לתנועת שיבה של 'האסטרטגים' לרשימות השמאל. נדמה לי שזה לא קרה, לפחות בינתיים. אולי זה בגלל התקווה ש-'יש עתיד' תמשיך בשליחות שגנץ הפקיר, ואולי זו התחושה שרשימות השמאל אינן נתפסות ככוח משמעותי שמסוגל באמת לסכל את המשך שלטונו של נתניהו: יותר מידי התמקדות בנושאים שחשיבותם משנית (לפחות במערכה הקרובה), יותר מידי דמויות פוליטיות נעדרות-כריזמה, פחות מידי רוח-קרב, פחות מידי זעם אותנטי וסוחף.

הבחירות הקרובות הן (שוב) משאל-עם סביב שאלת המשך כהונתו של נתניהו: אין נושא אחר, אין ויכוחים אידיאולוגיים אמיתיים בין המפלגות, ואין מצעים רעיוניים. המערכה הפוליטית איננה סביב טיב הניהול של משבר הקורונה ולא לגבי חפותו של נתניהו: נאיבי לחשוב שמנהיג אחר במקום נתניהו היה נוחל הצלחה מזהירה במערכה הרפואית והכלכלית (הסתכלו בעולם שסביבנו), ושאלת חפותו של נתניהו תוכרע ממילא רק בבית המשפט (אם רק יותר למשפט להתנהל). משאל העם הוא פרסונלי טהור: אם הציבור מעוניין בהמשך כהונתו של נתניהו בכל מחיר, והמחיר המסתמן הוא מהפך משטרי שיאפשר זאת, או שלא. 

ישנן ארבע תוצאות אפשרויות בבחירות הקרובות: ניצחון חד-משמעי של הגוש שלו, שיאפשר לנתניהו לשנות את חוקי המדינה כדי לעצור את משפטו;  תיקו כלשהו, ובכל זאת הצלחה של נתניהו להקים קואליציה מעבר לגבולות הגוש שלו על-ידי הסכמים שונים עם פוליטיקאים שיתמכו בממשלתו או יערקו אליה;  ניצחון חד-משמעי למחנה הפוליטי שיחסום כל אפשרות להמשך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה ויאפשר למשפטו להתנהל באין מפריע; העדר הכרעה, שיוביל לבחירות חוזרות בגלל אי-יכולת של מי מהצדדים ליצור קואליציה. שתי התוצאות הראשונות הן בבחינת אסון: הן תגרומנה לשינוי כללי הדמוקרטיה בישראל ואולי אפילו לשינוי סדרי המשטר כדי לאפשר לנתניהו להימלט ממשפט. יש אמנם סיכוי שלא זו תהיה תוצאת הבחירות אבל אני מציע לכולנו לדמיין דווקא את האפשרות הזו. ייתכן שהתגובה הציבורית הננקטת בשנה האחרונה, של השתתפות חלקית של הציבור בהפגנות מחאה במספר מוקדים ובצמתים, לא תהווה אז תגובה מספיק אפקטיבית. צריך לדמיין תוצאה כזו, צריך להיערך לקראתה - היא לגמרי אפשרית.

מערכת הבחירות הקרובה לא תהווה עבורנו מקור לקורת-רוח. זו לא תהיה 'שעתה הגדולה של הדמוקרטיה'. בינינו - היא בעצם מיותרת: אין פרוגרמות שהבוחר צריך להכיר, אין עמדות בנושאים אידיאולוגיים שכדאי לבוחר לרדת לעומקן, ואין דמויות פוליטיות שכדאי לבוחר להקשיב לדבריהן בתשומת-לב. ממילא, לאחר מערכת הבחירות האחרונה כל הפוליטיקאים חשודים בכך שהם משקרים בעת הראיון, או סתם מצהירים הצהרות סרק שחוברו עבורם בידי יועצי תקשורת, ושהם לא יהססו לנטוש את רשימותיהם בתמורה לשוחד פוליטי. הנורמות הושחתו. אז אפשר לחסוך לכולנו דיונים, כינוסים, חוגי-בית: אנחנו יודעים במה באמת מדובר ולא זקוקים להסברים מתחסדים שהבחירות האלו הן על זכויות המיעוטים השונים או על טיב הניהול של משבר הקורונה. גם אין באמת סיכוי שבעקבות חשיפה להרצאות וכנסים נשנה את דעותינו: כאן לא מדובר בנושאים מורכבים - הכל 'כן ביבי' או 'לא ביבי'. לכן אפשר לצפות למסע בחירות שכולו שנאה, שיסוי, האשמות הדדיות, מניפולציות ו'פייק ניוז'. זה מיותר, וחבל לקחת חלק בזה: יכולנו בכלל להצביע מחר בבוקר. גם אם אתם תומכי מרכז-שמאל ורותחים מכעס על המצב - מזה שיזינו אותנו במנות שנאה לחרדים או למתנחלים או לחברי ה'בייס' של נתניהו לא יצמח שום דבר חיובי. נסו במקום זאת להעסיק את עצמכם בנושאים אחרים, להיעדר מהמדיה ככל האפשר ולחזור אליה רק ביום הבחירות.