יום שישי, 2 באוקטובר 2015

בלוג המשכנתאות מציין שש שנים לפעילותו

הבלוג "עולם המשכנתאות" יצא לדרך בסוף חודש ספטמבר 2009  - לפני שש שנים בדיוק. מטרתו של הבלוג היא לשמש במה לדיון בנושאים מעולם המשכנתאות, ולשם כך הוא מנסה לקרב את הקורא לעולם המושגים של תחום המשכנתאות: להציג את המושגים הבסיסיים בתחום זה, לעקוב אחר ההתרחשויות בעולם המשכנתאות ולעמוד על משמעויותיהן. הבלוג מיועד לקהל מגוון: משקי בית שיש להם משכנתאות או כאלו שעומדים בפני מימון רכישת נדל"ן, מקצוענים מתחום המשכנתאות, ותלמידים בקורסים אקדמיים בנושא מימון נדל"ן. במהלך השנים הרחבתי מעט את היריעה של הבלוג: מעיסוק במשכנתאות התרחבה היריעה מעט, הן בגלל עניין שלי והן בגלל פניות מצד הקוראים. הבלוג עוסק כיום, כפי שכתוב בכותרת, בדיונים "על משכנתאות, נדל"ן, כלכלה ובכלל".

הרצון לפנות גם לקהל לא מקצועי מחייב אותי לפעמים לנסח דברים בצורה פשטנית. ככותב, אני רואה בכך אתגר: להגיע גם לקוראים שאינם מצויים בתחום הנדל"ן ואולי אף אינם כלכלנים, ע"י הסבר שאינו מצריך ידיעה מוקדמת. נקודה זו חשובה בעיני כיון שאני ער לעובדה שהדיון הציבורי בנושאים הכלכליים של חיינו הוא דל בגלל התפיסה המוטעית שהוא נועד רק לבעלי מקצוע. כולנו, כציבור, יוצאים נפסדים: עד כמה אנו משתתפים בדיון הפוליטי על המדיניות הכלכלית של הממשלה?

הניסיון לפשט עלול להשאיר קוראים מסוימים לא מסופקים, אבל קורא שחפץ בניתוח מעמיק יותר של נושאי הדיון יוכל לפנות עצמאית למקורות המידע הרבים הקיימים בתחום (כמעט כולם, לדאבוני, באנגלית). המחסור בחומר כתוב בעברית בתחום מימון הנדל"ן היה אחד המניעים שלי לכתיבת בלוג זה: במהלך הוראה אקדמית וייעוץ בתחום המשכנתאות נחשפתי למחסור בחומר כתוב, בעיקר חומר שאינו מציג נושאים בצורה חד-צדדית בגלל אינטרסים של בעלי עניין.

עד כה פורסמו בבלוג 300 רשימות, ששייכתי אותן ללמעלה מ-30 תוויות. ניסיתי לאזן בין נושאים שמעניינים לווים פוטנציאליים, לבין נושאים שמעניינים דווקא אנשי מקצוע בתחום הנדל"ן והבנקאות, כל זאת תוך מאמץ להגיע גם לקוראים שאינם משתייכים להגדרות אלו. לשמחתי, קוראים של הבלוג תרמו גם רשימות מפרי עטם: עד היום התפרסמו בבלוג כ-30 רשימות שנכתבו ע"י 10 כותבים-אורחים.

הפצת הרשימות החדשות מתבצעת בעיקר "בדחיפה", ע"י שליחת הודעת מייל לרשימת תפוצה (יש מעט עוקבים אוטומטיים). במקרים מעטים נוכחתי בכוחה של הרשת כשבלוגים אחרים הפיצו קישור לרשימה ספציפית בבלוג "עולם המשכנתאות" ואז הוצפתי בכניסות מבקרים. רשימת התפוצה גדלה לאורך השנים, והיא כוללת כיום למעלה מ-250 נמענים. לפי מוני הכניסה של גוגל (שסופרים כניסות של מחשבים - לא של קוראים) מספר הקוראים בפועל קטן יותר. נושאים שקרובים לתחום הטכני זוכים לכניסה של כ-100 מחשבים (IP); נושאים של מדיניות ממשלתית, יוזמות פוליטיות וכו' - זוכים לשיעורי כניסה גבוהים פי כמה. עובדה משמחת היא שנושאים טכניים מסויימים (לדוגמא: הסברים על לוחות סילוקין, הצמדה למדד או חישוב ריבית) זוכים לכניסות ערות גם שנים לאחר שהופיעו בבלוג, מה שמעיד אולי על כך שרשימות אלו הפכו לחומר לימוד ביבליוגרפי בקורסים אקדמיים או מקצועיים.

חלק מהנמענים מפיצים את המייל לרשימה משנית של קוראים, ואני מציע לכל מי שמעוניין בכך לשלוח אלי כתובת מייל כדי שאצרף אותו ישירות לרשימת התפוצה. מצד שני, ייתכן שיש בין הנמענים כאלו שאין להם עניין להמשיך ולקבל הודעות על עידכון הבלוג. גם אלו מוזמנים לפנות אלי ואסיר את שמם מרשימת התפוצה.

רשימות הבלוג פתוחות תמיד לתגובות והערות של הקוראים. למזלי, בעולם של תגובות ברוטליות הנהוג במרשתת כיום, המגיבים לרשימות הבלוג עושים זאת בצורה ראויה לשבח. קוראים החפצים בכך מוזמנים להגיב לתוכן הרשימות, בתוך הבלוג או מחוצה לו. לבסוף, קוראים שיש להם עניין לכלול בבלוג נושא מסויים יכולים לפנות אלי בהצעה, הן באמצעות הבלוג והן ישירות לכתובת המייל. ולבסוף - אני מזמין כותבים פוטנציאליים לתרום לבלוג רשימות משלהם כדי להעשיר אותו.

שנה טוב לכולם!

7 תגובות:

Unknown אמר/ה...

שלום דורון,

נדיר שאני קורא בלוג כלשהו. שלך היה ונשאר יוצא דופן.
הוא רהוט ומאוזן גם אם דעתני.
אני מעריך את ההתמדה וכמובן, הניתוח המקצועי.

יום הולדת שמח!
חיים

יחיעם אמר/ה...

שש שנים.. עד מאה ועשרים

משה אמר/ה...

תודה רבה על הבלוג.

במשך התקופה הזאת לוויתי שתי הלוואות משכנתא והמידע בבלוג עזר לי רבות בתהליך קבלת ההחלטות.

נראה לי שמספרי הקוראים מוטים כלפי מטה בגלל שישנים רבים (כמוני, למשל) שנחשפים אליו דרך קוראי RSS למיניהם.

רוני אמר/ה...

חג שמח,
מעניין, ברור, ורהוט,
והאיכות נשמרת.
המשך והצלח,
בידידות,
רוני

אברהם הקורא הנאמן אמר/ה...

כבוד!
לא קראתי את כולם אבל הרבה!

אנונימי אמר/ה...

יישר כוח, נחמני.

הבלוג שלך, מצד אחד "משכנתאות", טבלאות סילוקין וכו', מצד שני "ובכלל", תובנות על החיים, הוא מצויין.

אם הייתי נשאל מה לדעתי כל התורה שלך על רגל אחת, מה אני לוקח איתי משש שנים של קריאה די חרוצה בבלוג: אי אפשר ברצינות לנבא את העתיד. אפשר לתעל את העבר למגמות כאלה או אחרות, אבל תמיד כאשר מגמה כזאת, מובהקת כמה שלא תהייה, נפגשת במכשול הבלתי עביר של ההווה, יש לה יותר מאופציה אחת לעתיד.
הידיעה הזאת כשלעצמה היא האינפורמציה הכי חשובה. ידיעת העתיד, הסרת הספקות, זה חלום שאיננו יכול להתממש.
(שתי הערות: א. ברור שכאשר ענן גשם נע במהירות מסויימת לארץ, ניתן לחזות שתוך זמן מסויים ירד גשם. כמובן שלא לכך הכוונה. ב. גם ידיעת העבר היא בערבון מוגבל. יש הרי הרבה דוגמאות לכך שמסתבר בדיעבד שמה שידענו על העבר היה שגוי).

כל הכבוד, נחמני, על היכולת המדהימה לנסח אינפורמציה מסובכת בשפה הכי בהירה, משפטים קצרים, רעיונות ברורים, בלי נפילה לז'רגונים "מקצועיים".

ח.ל.

יאיר אמר/ה...

אני קורא את האתר דרך RSS, ואני מעריך שיש רבים נוספים.