יום ראשון, 3 באוקטובר 2010

שנה לבלוג המשכנתאות

בימים אלו מלאה שנה לפעילותו של הבלוג "עולם המשכנתאות". הרשימה הראשונה בבלוג זה התפרסמה ביום 29 בספטמבר 2009: "מי מפחד מעמלת סילוק מוקדם". מאז התפרסמו כ-75 רשימות.

הבלוג אינו פוליטי, לא חברתי ולא רחב-יריעה - הוא מתמקד בנושא יחיד: תחום המשכנתאות. התמקדות זו נובעת גם מכך שאני מאמין שמדובר בנושא מעניין, שאין לגביו מידע גלוי ואובייקטיבי, וגם מכך שניסיתי להימנע מכתיבה "לרוחב", כלומר גלישה לנושאים שאולי הם מעניינים וקשורים - אבל אין לי בהם ידע מספק. והנה, למרות שהבלוג עוסק בנושא צר ואולי אפילו משמים - הוא זוכה להתעניינות מסויימת: לפי כלי הניתוח של חברת גוגל נכנסו לבלוג זה בחודש האחרון כ-200 מבקרים שונים (מספר הכניסות, מטבע הדברים, היה גדול יותר). מספר זה גדל באיטיות לאורך זמן, והוא מהווה אינדיקציה לכך שיש לבלוג זה תרומה לקהל מסויים.

כשיצרתי את הבלוג הגדרתי לעצמי את מטרתו (ראו כותרת):

"מטרת הבלוג לקרב את הקורא לעולם המושגים של תחום המשכנתאות. הבלוג מיועד לקהל מגוון: לווים, אנשי משכנתאות ותלמידי מימון נדל"ן. הבלוג ינוסח בפשטות, אף כי הבנה לעומק של לפחות חלק מהנושאים מחייבת ניתוח מעמיק יותר."

הניסיון לספק רצונות מגוונים הוא מאתגר. הוא דורש לאזן בין טעמיהם של קוראים שונים. הוא מחייב אותי לשקול בזהירות את מגוון הנושאים בהם עוסק הבלוג, את רמת הפירוט בכל נושא, ואת הידע המקצועי הנדרש כדי לעקוב אחר הרשימות. לווים - מטבע הדברים - מחפשים בעיקר ייעוץ צרכני ספציפי; אנשים העוסקים בתחום המשכנתאות מעוניינים בהרחבה של הידע המקצועי בתחומי עיסוקם; תלמידי קורסים העוסקים במימון נדל"ן מחפשים חומר רקע ללימודיהם. במהלך השנה האחרונה ניסיתי לרצות את כולם. ברור שההצלחה היא חלקית, כפי שמעידה הערתו של קורא אנונימי לרשימה שעוסקת במתמטיקה של המשכנתא: "נרדמתי באמצע הפוסט".

בכל פעם שאני מצרף רשימה חדשה לבלוג, אני שולח מייל לרשימת תפוצה שיצרתי. רשימה זו כוללת כיום כ-150 כתובות. מאחר שיצרתי רשימה זו כהצעה - אני מזכיר לכולם שניתן להסיר את שמכם מרשימת התפוצה באמצעות פנייה אלי. עד היום פנה אלי רק מכותב אחד. מצד שני, אשמח לצרף שמות נוספים לרשימת התפוצה - עליכם רק לפנות אלי במייל אישי.

הבלוג זוכה למעט תגובות באמצעות הכלים המובנים שלו. תגובות נוספות אני מקבל באמצעות מיילים אישיים. ניסיתי לשכנע קוראים שבחרו להגיב לרשימות במיילים אישיים לפרסם את תגובותיהם בתוך הבלוג, כיון שקיוויתי להגביר בכך את הדיון הציבורי בשאלות בהן מטפל הבלוג. טרם הצלחתי בכך, ובינתיים יש רק מספר מועט של קוראים שמפרסמים את תגובותיהם בתוך הבלוג. מעבר לכך, ניסיתי גם לפתות קוראים שתגובותיהם העידו על דעות מגובשות לפרסם רשימות עצמאיות משלהם באכסנייה שמציע בלוג זה. סנונית ראשונה צפויה בשבוע הקרוב.

בצאתנו לשנה השנייה של הבלוג אני מקווה שנצליח לשפר עוד את תכנו ותרומתו לקוראים. אם יש לכם נושאים שאתם מעוניינים שנטפל בהם בבלוג זה - אנא ציינו אותם במייל שתשלחו אלי. כמה הצעות שקיבלתי במהלך השנה רשומות אצלי, ותטופלנה. אם תרצו לפרסם בבלוג זה רשימה משלכם - אשמח לארח אתכם בתנאי שנושא הרשימה אכן נוגע לתחומי העיסוק של בלוג זה.

6 תגובות:

גדעון שוּר אמר/ה...

דורון שלום,
ברכות על שנה מצויינת של בלוג איכותי ביותר. אני קורא נאמנה את כל דבריך, וגם אם לא תמיד רואה עין בעין, בעיקר בתחום הרגולציה והסיכונים הגלומים בשוק הדיור בעת האחרונה, הרי שהמאמרים הם מאירי עיניים ואני לומד מהם רבות -- גם על הרקע והסטוריה של תחום המשכנתאות בישראל ובעולם.
המשך ללא לאות, ואני מקווה כי מספר הקוראים ימשיך לעלות בהתמדה, כי ראוי לו לבלוג הזה שייקרא בידי מרבית אנשי השוק ואלה שמבקשים ללמוד דבר או שניים בהילכותיו.

גדעון שוּר

חיים פיאלקוף אמר/ה...

שלום דורון,

נהניתי משנה שלמה של מאמםרים ברורים, מובנים ואני מוכרח להודות, על פי רוב מעניינים מאוד.

אם blog בעברית הוא "יומן רשת", אזי פעילות המתפרסת על פני שנה היא שנתון רשת?

תמשיך לכתוב ולהאיר את עינינו.

בברכה,

חיים

Udi Nachmany אמר/ה...

כל הכבוד על בלוג ברור, ממוקד ומועיל. אני מאחל לך שנה של גידול במס' המשתמשים. אודי

ישראל סגל אמר/ה...

דורון כל הכבוד לנחישות ולהתמדה. אני מקווה שתמצא נושאים נוספים וחדשים די הצורך כדי להמשיך ולהתמיד בכתיבת הבלוג. נדמה לי שהיעדים שהיצגת בראשית הדרך הושגו ויושמו במלואם. תחזקנה ידיך

אנונימי אמר/ה...

דורון,
מצטרף לשבחים. חבל שהתמחית בתחום המשכנתאות. תחשוב כמה היינו נשכרים אם במקום בנק טפחות היית מנותב ע"י הg.p.s העליון לביוטכנולוגיה, או ארכיטקטורה, או ארכיאולוגיה. ואולי בכל זאת, אחרי שהוכחת לך ולנו שאתה אלוף המשכנתאות, תתן גיחות לתחומים קרובים.
לוטנר

יואב נרדי אמר/ה...

דורון שלום
אני יחסית מנוי חדש, אך לאור העובדה כי הייתי קשור לתחום זה שנים רבות, אני נהנה לקרוא את המאמרים המתפרסמים עלידך.