יום שלישי, 1 בינואר 2013

משיכת הון מדירה

הערך הנקי הגלום בדירה
ברשימות קודמות שהתפרסמו בבלוג זה הכרנו את מושג "הערך הנקי הגלום בדירה" (Home Equity). הערך הנקי הגלום בדירה הוא ההפרש בין מחיר הדירה לבין יתרת חוב המשכנתא הרובץ עליה. בדוגמא מספרית: אם מחיר הדירה הוא 1.4 מיליון ש"ח ויתרת חוב המשכנתא הרובץ עליה היא 0.5 מיליון ש"ח - הערך הנקי הגלום בדירה הוא ההפרש, כלומר 0.9 מיליון ש"ח.

הערך הנקי הוא גודל הרכוש האמיתי של משק הבית, זה שייוותר בידיו אם ימכור את הדירה ויפרע את ההלוואה. הוא יכול להשתנות כתוצאה משני דברים: עליית ערך השוק של הדירה, ושינוי של יתרת החוב הרובץ עליה. הגדרת הערך הנקי הגלום בדירה מקבילה מושגית להגדרת ההון העצמי של חברה בע"מ, אבל אינה זהה לה: חברה בע"מ אינה רשאית לשערך את נכסיה לפי מחירי השוק לצורך המאזן. לאורך זמן חל בדרך כלל תהליך של גידול הערך הנקי הגלום בדירה, בגלל הנטייה של מחירי הדירות לעלות ובגלל הירידה הרצופה של יתרת החוב בהלוואות משכנתא. צבירה זו של ערך נקי משנה את מצבו של משק הבית, והיא מהווה בסיס לענף מתפתח של אשראי צרכני, כפי שנראה בהמשך.

ערך הלקוח בעיני הבנק
לגודלו של הערך הנקי הגלום בדירה אין השלכה יומיומית על מצבו של משק הבית, וחשיבותו מתגלה רק אם וכאשר משק הבית שוקל להשתמש בו. כשלעצמו, גידול הערך הנקי הינו תהליך טכני, אוטומטי, אבל הוא משנה את מצבו של משק הבית בעיני הבנקים: העובדה שמשק הבית עומד בתשלומי המשכנתא החודשיים מעידה על כך שהאמון שהבנק נתן בו כשהסכים להעמיד לו הלוואה - היה מוצדק; הלווה צובר מה שקרוי "היסטוריית אשראי חיובית". בנוסף, לאורך זמן יורד היחס שבין חוב המשכנתא (המתכווץ) לבין ערך הדירה (הגדל), כך שחוב המשכנתא הופך למסוכן פחות מבחינת האפשרות שהבנק לא יצליח לכסות אותו מהתמורה המתקבלת ממכירת הדירה. לכן, מבחינת הבנק המלווה (וכמובן גם מבחינת בנקים אחרים אם הלווה יפנה אליהם) משק הבית הולך ונעשה אטרקטיבי ככל שחולף הזמן. אטרקטיביות זו אינה משפיעה על הלווה כל עוד לא העמיד אותה למבחן, כלומר כל עוד לא פנה לבנק בבקשה לקבל אשראי נוסף.

התעוררות הצורך באשראי
נניח שמשק הבית הנ"ל עומד כעת בפני הוצאה כספית ניכרת. הוצאה זו יכולה להיות קשורה לרכישת נכסים, למימון אירוע משפחתי, לסיוע לבן/בת למימון רכישת דירה משלהם, וכו'. על משק הבית לשקול כיצד לממן אותה. הוא יכול לבחור לממן את ההוצאה ע"י הקטנת נכסיו האחרים (משיכה מפיקדונות בבנקים, "שבירת" תוכניות חיסכון, מכירת ניירות-ערך), או לחילופין ע"י הגדלת סך התחייבויותיו, כלומר נטילת הלוואה נוספת.

אצל רוב משקי הבית שיש להם הלוואת משכנתא לא קיימים נכסים פיננסיים פנויים בהיקף שיספיק להם כדי לממן הוצאות משמעותיות חדשות. הדבר אינו נובע רק מקירבת-זמן למועד שבו נטלו את המשכנתא, אלא אולי גם מנטייתם של משקי בית להשתמש בחסכונותיהם השוטפים להקטנת חוב המשכנתא ע"י סילוקים מוקדמים: בגלל שהריבית על המשכנתא גבוהה בדרך כלל מהתשואה על נכסים פיננסיים, ובגלל שמשקי הבית מתייחסים בחשדנות לחוב המשכנתא (משהו שניתן אולי לכנות "משכנתופוביה")  - יש נטייה להשתמש בחיסכון השוטף קודם כל להקטנת החוב ורק אחר-כך להשקעה בנכסים פיננסיים. לכן, למימון ההוצאות החדשות נזקקים רוב משקי הבית לאשראי נוסף מהבנקים.

מדוע דווקא משכנתא?
עקרונית, משקי בית יכולים לקבל אשראי נוסף מסוגים שונים: הם יכולים לקבל הלוואות צרכניות ספציפיות ("הלוואות רכב"), הם יכולים לפרוס תשלומים לספקים, הם יכולים לקבל מהבנק (או מחברת האשראי) זכות למשיכה בעיתוי הנוח להם ("קו אשראי"), והם יכולים לקבל אשראי לא בנקאי במסגרת החיסכון הפיננסי שלהם (הלוואות לעמיתי גמל וכו'). אבל יש להם עוד אפשרות: מאחר שלגבי רוב משקי הבית הנכס העיקרי המצוי ברשותם הוא הדירה שבבעלותם, זו שכבר משועבדת לבנק להבטחת פירעון ההלוואה לרכישתה – טבעי שתיבחן האפשרות שהאשראי יינתן כנגד שעבוד אותה הדירה, כלומר בצורת הגדלת הלוואת המשכנתא או נטילת הלוואת משכנתא נוספת כנגד אותו הנכס.

מהו היתרון של משכנתא נוספת על-פני סוגים אחרים של אשראי? נקודה אחת היא שמבחינת הבנק מדובר בסיכון נמוך: הוא מקבל שיעבוד של הדירה כבטוחה לפירעון החוב, ומצבו עדיף לעומת הלוואות שאין להן בטוחה נכסית (Unsecured Loan). העובדה שהסיכון בהלוואה זו נמוך תתורגם לטובת הלווה: הלוואת המשכנתא הנוספת תמיד זולה יותר (במונחי שיעור ריבית) מאשראי אלטרנטיבי. הנקודה השנייה היא נטל שוטף נמוך: העובדה שאת המשכנתא הנוספת אפשר לפרוס לטווחים ארוכים משמעותית מהטווחים הנהוגים בהלוואות אחרות פירושה שגובה התשלום החודשי יהיה נמוך משמעותית.

משכנתא נוספת: "פארי פאסו"
כיצד ניתן לשעבד דירה אחת להבטחת פירעונן של שתי הלוואות שונות? אפשרות אחת, המקובלת בישראל, היא רישום שני המשכונות – זה המבטיח את פירעון ההלוואה הראשונה וזה המבטיח את פירעון ההלוואה השנייה – כשהם מוגדרים כבעלי מעמד שווה ("פארי פסו"). לפי שיטה זו, במקרה שבו הלווה אינו עומד בתשלומי ההלוואות יכולים הנושים למכור את הנכס המשמש כבטוחה ולהשתמש בתקבולים לפירעון שתי ההלוואות. אם התקבולים ממכירת הדירה לא יספיקו לכיסוי הסכום המצטבר של שני החובות – ייפגעו שני הנושים במידה יחסית שווה.

הבעיה בשיטה זו נעוצה בכך שהיא יוצרת לפעמים עירוב לא יעיל של סיכוני אשראי. שתי הלוואות שהן בהיקפים שונים, ניתנו בתקופות שונות ושימשו למטרות שונות – הן בעלות מאפייני סיכון שונים. בשיטת ה"פארי פסו" - הסיכון מתנהג כמו בתופעת הכלים השלובים, כך שהסיכון בהלוואה הראשונה (שהוא בדרך כלל סיכון נמוך) מושפע מהסיכון בהלוואה השנייה. נתאר לעצמנו מצב שבו ההלוואה הראשונה ניתנה למימון רכישת הדירה והיא משולמת כסדרה כבר מספר שנים, ועתה בא הלווה לבנק אחר ומבקש ממנו להעמיד לו הלוואה לצורך השקעה מסחרית או מיחזור חובות (לדוגמא: רכישת זיכיון להפעלת חנות-רשת, רכישת משאית, קונסולידציה של חובות קצרי-טווח, וכו'). הבנק המעמיד את ההלוואה השנייה יבקש אמנם מהבנק שהעמיד את ההלוואה הראשונה להסכים לשעבוד הדירה "פארי פסו", אבל זהו מהלך שאינו סביר: בהסכמתו זו יגרום הבנק הראשון לעליית סיכון האשראי בהלוואה שכבר נתן, וללא שהוא יכול לדרוש מהלווה פיצוי בגין הגדלת הסיכון.

שיטת ה"פארי פאסו" נפוצה בישראל על רקע הנוהג של הממשלה להעמיד הלוואות סיוע למשקי בית שהוגדרו כ"זכאי משרד השיכון", ולהשתמש לשם כך בבנקים למשכנתאות. הבנקים שימשו בכך "מפיצים" או סוכנים של הממשלה, ולא נטלו על עצמם סיכון אשראי. אלא שלבנקים היה תפקיד נוסף: הם העמידו לטובת אותם "זכאים" הלוואות נוספות מכספם ("הלוואות משלימות"). כדי שהבנקים יסכימו להעמיד הלוואות משלימות אלו הם נדרשו ליצור להלוואות הממשלתיות ולהלוואות הבנקאיות-פרטיות מעמד שווה במקרה של חדלות-פירעון.

הסדר זה אינו מתאים למציאות שבה משק בית שיש לו משכנתא על דירה מנסה ליטול הלוואה נוספת מבנק אחר, שכן הסדר פארי-פאסו עלול לפגוע במלווה הראשון. לכן הבנקים רשאים לסרב לבקשת הלווה לתת למלווה השני מעמד שווה לצורך העמדת אשראי, ואז בדרך-כלל יצטרך הלווה לבצע קונסולידציה (אירגון מחדש) של חובותיו: לא ליטול הלוואה נוספת כנגד הנכס, אלא להמיר את ההלוואה המקורית בהלוואה חדשה, גדולה יותר. מהו, אם כך, היתרון של הסכם שיעבוד פארי-פאסו? שהוא מאפשר לזכאים לשמור על ההלוואה הראשונה (שניתנה, אולי בתנאים נוחים במיוחד) גם כאשר הם זקוקים לאשראי נוסף.

משכנתא נוספת: מידרג שעבודים
הפתרון הטבעי לבעיה של לווה שיש לו כבר הלוואת משכנתא ומעוניין להשתמש בדירה כביטחון למשכנתא נוספת הוא יצירת מידרג של שעבודים. בדוגמא לעיל, הדירה תהיה משועבדת לטובת הבנק הראשון במשכנתא מדרגה ראשונה, בעוד שלטובת הבנק השני תירשם משכנתא מדרגה שנייה. התוצאה תהיה הפרדת סיכונים כך שסיכון האשראי של הבנק הראשון אינו מושפע מהעובדה שהלווה נטל כעבור שנים הלוואה נוספת, מבנק אחר, למימון השקעה מסחרית: אם הלווה לא יעמוד בהתחייבויותיו רשאי הבנק הראשון לממש את הדירה ולגבות את החוב כלפיו; הבנק השני יוכל לגבות את החוב המגיע לו רק לאחר שהבנק הראשון בא על סיפוקו.

מה בעצם ממשכנים לבנק במצב של מידרג שעבודים?
כאשר משק בית רוכש דירה בעזרת הלוואת משכנתא, הדירה הנרכשת ממושכנת לטובת הבנק להבטחת הפירעון של החוב. אבל מה קורה כאשר הלווה נוטל הלוואה נוספת כשאותה דירה משמשת אותו כבטוחה במעמד של משכנתא מדרגה שנייה? העובדה שמדובר במשכנתא שנייה, כלומר משכנתא שהיא במעמד נחות לעומת המשכנתא הראשונה במקרה של חדלות-פירעון, רומזת לנו שהבנק השני אינו יכול לראות כאילו הדירה כולה משמשת כבטוחה: העובדה שהוא יכול לממש את הבטוחה רק לאחר שהבנק הראשון כיסה את כל יתרת חובו של הלווה פירושה שמדובר כאן בבטוחות שונות לשתי הלוואות המשכנתא.

המשמעות של מידרג שעבודים היא מיקוד סוגיית האשראי בערך הנקי, ולא בערך הדירה. הבנק שהעמיד את הלוואת המשכנתא הראשונה מתייחס לבטוחה שערכה הוא הערך המלא של הדירה: אם ערך הדירה הוא 1.5 מיליון ש"ח והיא ממושכנת בדרגה ראשונה להבטחת הלוואה של 900 אלף ש"ח, נאמר ששיעור המימון הוא 60% ויחס הביטחונות לחוב הוא 167%. בניגוד לכך, הבנק שהעמיד את הלוואת המשכנתא השנייה אינו מתייחס למחיר הדירה המלא: אם הוא מעמיד הלוואה בגודל 300 אלף ש"ח והשעבוד הוא בדרגה שנייה, הבטוחה שהוא רואה בפניו היא ההפרש בין ערך הדירה לבין המשכנתא הראשונה, כלומר הערך הנקי (600 אלף ש"ח). שיעור המימון מבחינתו הוא 50% ויחס הביטחונות הוא 200%. בכך, ובניגוד לשיטת הפארי-פאסו, מצבו של הבנק הראשון אינו משתנה בגלל העובדה שהלווה נטל עכשיו חוב נוסף: הדירה כולה ממשיכה להיות משועבדת לו.

משיכת הון מדירה
אנו רואים כאן שלכאורה הלווה משתמש בערך הנקי כמנוף להשגת אשראי נוסף. אבל כאן קרה דבר נוסף: לפני שהלווה נטל את ההלוואה הנוספת, הערך הנקי הגלום בדירה היה 600 אלף ש"ח (ההפרש בין ערך הדירה לגודל החוב הרובץ עליה); לאחר שנטל את ההלוואה הנוספת, הערך הנקי הגלום בדירה הוא 300 אלף ש"ח (ההפרש בין מחיר הדירה לבין סכום החוב הכולל הרובץ עליה). כלומר: הלווה לא השתמש בערך הנקי כמנוף להשגת אשראי נוסף - הוא משך מחצית מהערך הנקי הגלום בדירה.

מדובר, בעצם, במהפכה. לא עוד הלוואות משכנתא כשיטה המוגבלת למימון רכישת דיור - היכולת ליצור מידרג שיעבודים הופכת למעשה את הדירה לבסיס תמידי לקבלת אשראי בנקאי, ואת הלוואת המשכנתא למכשיר למשיכת הון עצמי מהדירה. משק בית יכול למעשה בכל נקודת זמן לפנות לבנק כדי ליטול הלוואות. בניגוד למיתווה הפשוט של משכנתא, שלפיו הלווה מקטין בהדרגה את חובו לאורך זמן - הלווה יכול כעת גם להגדיל את חובו לבנק ע"י נטילת הלוואות נוספות כנגד הדירה. הערך הנקי הגלום בדירה אינו חייב לגדול לאורך זמן - משק הבית יכול לבחור להקטין אותו ע"י נטילת הלוואות. הערך הנקי הגלום בדירה הוא אפוא מקור כספי העומד לרשות משק הבית לשימושים שונים.

אפשר כעת להגדיר אחרת את מצבו של משק בית. נניח שמשק הבית מהדוגמא הקודמת (מחיר הדירה היה 1.5 מיליון ש"ח, וחוב המשכנתא המקורי היה 0.9 מיליון ש"ח) משלם את תשלומי המשכנתא כסידרם במשך כמה שנים, שבתקופה זו עלה ערך הדירה מ-1.5 מיליון ש"ח ל-2.0 מיליון ש"ח, ושחוב המשכנתא שלו הצטמצם ל-0.5 מיליון ש"ח. במונחי הערך הנקי הגלום בדירה נאמר שהוא צמח מ-0.6 מיליון ש"ח ל-1.5 מיליון ש"ח. כיצד ישתמש משק הבית בתוספת ההון העצמי שצבר? הדבר תלוי בהחלטותיו. השינוי "התרבותי" הוא בכך שהוא אינו חייב לראות את עצמו שמי שיש לו חוב משכנתא של 0.5 מיליון ש"ח שהוא צריך להמשיך לשלם בגינו עוד X שנים, אלא הוא יכול לראות עצמו כבעל מקורות נזילים בסך 0.75 מיליון ש"ח (בהנחה שהבנק יאפשר לו למשוך מחצית מהערך הנקי). זוהי נקודת-ראות חדשה מבחינת משק הבית, וחופש חדש עבורו לצורך קבלת החלטות כלכליות. זוהי נקודה למחשבה לכל אותם אומללים-בעיני-עצמם שאני נתקל בהם תכופות, שבוחרים משום מה לראות את עצמם כמשועבדים בעצמם לבנק לטווח ארוך.

19 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מלוטנר,

1. המרכיב הפסיכולוגי.
יפה ראיית חצי הכוס המלאה: מה יש לי,, ולא מה אין לי. הנכס שלי הוא 70% מהדירה וזהו (מה לעשות, זה מה שאני שווה). מעמד ה30% הנותרים הוא כמעמד הדירה שממול, שייכת למישהו אחר, וכמובן יש לי אופציה תיאורטית לרכוש אותה.

זה מה שנקרא "ריפריימינג".

יש עוד מחסום פסיכולוגי: ה5000 ש"ח לחודש שעלי לשלם מכיסי לסילוק החוב. כלומר, אינני חופשי לנפשי בענייני הכספיים ואינני יכול להחליט מה שאני רוצה, אלא קודם כל עלי להסיר מצווארי את טבעת החנק של החוב. אבל גם לבעיה זאת אפשר לעשות "ריפריימינג" - מיסגור והגדרה אחרת: יש לי תכנית חיסכון, שבה אני מפקיד כל חודש 5000 ש"ח.

2. חסר לי (ואולי זה הנושא של הבלוג הבא) ניתוח הסצנריו של ירידת ערך הדירה. נחמד שאתה מתייחס בבלוג שלך למצב שבו ערך הדירה עולה, אבל כידוע זה ממש לא מובן מאליו.

Doron Nachmany אמר/ה...

תודה על התגובה. הרשה לי לתקן משהו: ה-30% הנותרים אינם שייכים למישהו אחר - הם שלך, וכנגדם יש חוב. צורה זו גם יוצרת פוזיציה: ערך ה-30% נקבע בשוק הדירות, ואילו ערך החוב נקבע בשוק הכספים לפי בסיס ההצמדה של ההלוואה. יש אמנם מבנה עסקי אחר שבו הבנק שותף של הלווה, אבל זה עוד לא נסקר בבלוג זה (הוא רק בן שלוש - לא הספקתי).

אנונימי אמר/ה...

אחלה מאמר, עוזר לחשוב על החובות בצורה חיובית.
אני גם מנסה, בינתיים ללא הצלחה, אשמח לעצתך.
יש לי דירה בשווי מקורי 1.16M(כיום מעריך כ 1.4M), לקחתי משכנתא של 80%( 930K) והיום הקרן עומדת על 800K.
האם אני יכול לקבל הלוואה כגובה ההפרש - 130K ?
תודה

george אמר/ה...

יום טוב

אני ריצ'רד קוסמוס, משאיל כסף פרטי. אני נותן הלוואות בריבית של 2% לשנה ובתוך סכום של 1000 יורו - 500,000,000.00 אירו עם 100% פרויקט מימון עם מאובטחת ו Unsecured הלוואות זמינים. אנו מובטחת במתן שירותים פיננסיים ללקוחות רבים שלנו בכל רחבי העולם. עם חבילות ההלוואות גמישה שלנו, הלוואות ניתן לעבד כספים הועברו הלווה בתוך הזמן הקצר ביותר האפשרי. אנו פועלים בתנאים ברורים ומובנים ואנו מציעים הלוואות מכל הסוגים ללקוחות המעוניינים, חברות, חברות וכל מיני ארגונים עסקיים, אנשים פרטיים ומשקיעים בתחום הנדל"ן. צור קשר עכשיו בכתובת: (richardcosmos5@gmail.com)

הצעת הלוואה.

FRED LARRY LOAN FIRM אמר/ה...

אתה צריך הלוואה? אנו חברת הלוואות רשומה, מובטחת ומוסמכת, אנו נותנים הלוואות ליחידים, חברות, מפעלים, ארגונים עסקיים ואנשים מכל הסוגים ברחבי העולם. האם אתה זקוק להלוואה לכל מטרה? האם אתה נתון בבעיה כלכלית, האם אתה זקוק לעוזרים פיננסיים, חברת הלוואות פרד לארי היא הפיתרון לכל הבעיות הכספיות שלך, ההלוואות שלנו קלות, זולות ומהירות. פנה אלינו עוד היום לקבלת אותה הלוואה שאתה זקוק להם, נוכל לארגן כל הלוואה שתתאים לתקציב שלך בריבית של 2% בלבד. מועמדים מעוניינים צריכים ליצור איתנו קשר באמצעות דוא"ל: (fredlarryloanfirm@gmail.com) או (fredlarryloanfirm@hotmail.com) התקשר / Whatsapp: +2347061892843

FRED LARRY LOAN FIRM אמר/ה...

אתה צריך הלוואה? אנו חברת הלוואות רשומה, מובטחת ומוסמכת, אנו נותנים הלוואות ליחידים, חברות, מפעלים, ארגונים עסקיים ואנשים מכל הסוגים ברחבי העולם. האם אתה זקוק להלוואה לכל מטרה? האם אתה נתון בבעיה כלכלית, האם אתה זקוק לעוזרים פיננסיים, חברת הלוואות פרד לארי היא הפיתרון לכל הבעיות הכספיות שלך, ההלוואות שלנו קלות, זולות ומהירות. פנה אלינו עוד היום לקבלת אותה הלוואה שאתה זקוק להם, נוכל לארגן כל הלוואה שתתאים לתקציב שלך בריבית של 2% בלבד. מועמדים מעוניינים צריכים ליצור איתנו קשר באמצעות דוא"ל: (fredlarryloanfirm@gmail.com) או (fredlarryloanfirm@hotmail.com) התקשר / Whatsapp: +2347061892843

You need an urgent loan? Contact: georgeanderson.loanfirm255@gmail.com אמר/ה...

האם אתם מחפשים הלוואה עסקית? הלוואה אישית, הלוואת בית, הלוואת רכב, הלוואת סטודנטים, הלוואת מיזוג חוב, הלוואה לא מאובטחת, הלוואת הון סיכון בשיעור ריבית של 2%, על מועמדים המעוניינים ליצור קשר באמצעות דוא"ל: (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

הצעת הלוואה דחופה.

You need an urgent loan? Contact: georgeanderson.loanfirm255@gmail.com אמר/ה...

האם אתה זקוק בדחיפות לאשראי? אנו מציעים 2,000 יורו עד 500,000,000 יורו. צרו קשר למידע נוסף: (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

הצעת הלוואה.

Are you looking for an urgent loan? if yes apply now at 2% interest rate. Contact us today via email:(georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

Urgent loan offer.

Claudia Klein אמר/ה...

שלום וברוך הבא לשירותי ההלוואות העולמיים של Spotlight, שמי קלאודיה קליין, אני מלווה וגם יועץ הלוואות.

האם אתה זקוק לחיזוק פיננסי? האם אתה זקוק להלוואה למטרות שונות? אם התשובה שלך כן, אני ממליץ לך לפנות למשרד שלי באמצעות | spotlightglobalservices@gmail.com | או שלח לנו הודעה ב WhatsApp: +4915758108767 | ויש לך הלוואה בחשבונך תוך 24 שעות מכיוון שאנו מספקים שירותי הלוואות מעולים בכל רחבי העולם.

אנו מציעים כל מיני שירותי הלוואות (הלוואה אישית, הלוואה עסקית ועוד ועוד), אנו מציעים הלוואות לטווח ארוך וגם לטווח קצר. החברה שלי תעזור לך להשיג מגוון יעדים עם מגוון רחב של מוצרי הלוואה.

אנו יודעים שלקבל הלוואה לגיטימית תמיד הייתה בעיה עצומה עבור אנשים הסובלים מבעיה כלכלית וזקוקים לפיתרון שלה, הרבה אנשים מתקשים לקבל הלוואת הון מהבנקים המקומיים שלהם או ממוסדות פיננסיים אחרים בגלל ריבית גבוהה שיעור, ביטחונות לא מספיקים, יחס חוב להכנסה, ציון אשראי נמוך או כל סיבה אחרת.

לא עוד זמני המתנה או ביקורי בנק מלחיצים. השירות שלנו זמין 24/7 - אתה יכול לקבל הלוואה ולהשלים את העסקאות שלך בכל מקום ובכל מקום שתצטרך.

אנו מספקים שירותי הלוואות ברמה עולמית 24 שעות. לפניות / שאלות? - שלח דוא"ל ל spotlightglobalservices@gmail.com | או שלח לנו הודעה ב WhatsApp: +4915758108767 | וקבל תגובה ברגע.

המשפחה, החברים והקולגות שלך לא צריכים לדעת שאתה נמוך במזומן, פשוט כתוב אלינו ותקבל הלוואה.

החופש הכספי שלך בידך!

Unknown אמר/ה...








משרד הכספים לידיה מעניק סיוע כספי ליחידים ולגופים משפטיים, כמו גם לחברות שנעו בין 5000 אירו ל -1,000,000.00, אירו ומעלה בריבית נמוכה מאוד כריבית של 3% בשנה עם תקופת ההחזר של 5 שנים עד 20 שנה לכל היותר.
אנא צרו קשר באמצעות הדואר האלקטרוני: realityloanfirm5@gmail.com

אתר: www.lidya.co
whatsapp: +14078038086


הצעת הלוואה ב -3%

RIKA NADIA אמר/ה...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

FIRST CITY FINANCIAL GROUP אמר/ה...

תשומת לב: המועמד,

הלוואת חג המולד לכולם !!!
אנו מעניקים הלוואות דחופות בעונה החגיגית לעסקים, איחוד חובות וצרכי מזומנים אחרים, אם אתה מעוניין לפנות אלינו לקבלת מידע נוסף באמצעות דואר אלקטרוני: firstcityfinancialg@gmail.com או WhatsApp: +1 (213) 8023005

כל טוב,
מר רולנד ריימונד

FIRST CITY FINANCIAL GROUP אמר/ה...

תשומת לב: המועמד,

הלוואת חג המולד לכולם !!!
אנו מעניקים הלוואות דחופות בעונה החגיגית לעסקים, איחוד חובות וצרכי מזומנים אחרים, אם אתה מעוניין לפנות אלינו לקבלת מידע נוסף באמצעות דואר אלקטרוני: firstcityfinancialg@gmail.com או WhatsApp: +1 (213) 8023005

כל טוב,
מר רולנד ריימונד

FRED LARRY LOAN FIRM אמר/ה...

בוא עכשיו וקבל הלוואה דחופה בכתובת fredlarryloanfirm@gmail.com
כאן אנו מוכנים לעבד את ההלוואה שלך

יום טוב,

האם אתה איש עסקים או אישה? הגיע הזמן להגשים את חלומך הגיע, אנו חברת הלוואות מוסמכת, אנו מציעים הלוואות בריבית נמוכה של 3%, ליחידים ולחברות בכל רחבי הגלובוס, בכל מטבע שתרצו, פאונד, דולר, יורו וכו '.

סמכו עלינו היום על הלוואה מהירה ומובטחת
צור איתנו קשר באמצעות
דוא"ל: (fredlarryloanfirm@gmail.com) או (fredlarryloanfirm@hotmail.com)
מספר ווטסאפ: +2347061892843
מספר ווטסאפ: +967737371424

Jurgen Stefan Financial Service אמר/ה...

האם אתה צריך הלוואה דחופה כדי לשלם את החובות שלך או הלוואת הון כדי לשפר את העסק שלך? האם נדחתה על ידי בנקים וסוכנויות פיננסיות אחרות? האם אתה צריך איחוד הלוואות או משכנתא? אל תחפש רחוק יותר, כי אנחנו כאן כדי לשים את כל הבעיות הפיננסיות שלך מאחורינו. צור איתנו קשר בדוא"ל: jurgenstefanfinancialservice@gmail.com jurgenstefanfinancialservice@outlook.com או וואטסאפ: +919654763221 אלו הם שירות פיננסי של יורגן סטפן. אנו מציעים הלוואות למעוניינים בריבית סבירה של 3%. הטווח הוא בין 5,000.00 יורו ל-350,000,000.00 יורו.

mr scott אמר/ה...

שלום

האם אתה צריך הלוואה דחופה כדי לענות על הצרכים הפיננסיים שלך? אנו מציעים הלוואות בטווח של 2,000 יורו עד 50,000,000.00 יורו, אנו אמינים, יעילים, מהירים ודינמיים, ללא בדיקות אשראי ואנו מציעים ערבות של 100% להלוואות זרות במהלך תקופת ההעברה.

למעוניינים נא לפנות אלינו בכתובת.

שלח לנו דוא"ל לכתובת: accessloanfirm2030@gmail.com

Whatsapp: +79258159150

לְהִתְיַחֵס
מר סקוט
accessloanfirm2030@gmail.com

FRED MORE אמר/ה...

האם אתה צריך הלוואה נוחה לשביעות רצונך? אנו מציעים הלוואה של 3% ריבית ללווים מקומיים ובינלאומיים. אנו מוסמכים, אמינים, אמינים, יעילים, מהירים ודינמיים ומשתפים פעולה. אנו מעניקים הלוואה לטווח ארוך לכל היותר של 2 עד 50 שנים.

האם אתה צריך הלוואה ישירה, קלה ומשתלמת כדי לשלם את החוב שלך, להקים עסק או מסיבה אחרת? אם כן, אנא פנה אלינו לקבלת הלוואה.

הצעה זו מיועדת לאנשים רציניים.

אם אתה מעוניין, אנא צור איתנו קשר באמצעות: דוא"ל: fredmorefinance@gmail.com
fredmorefinance@hotmail.com
WhatsApp: +2348071917956 +919654763221

אנחנו מוסמכים,
אמין, יעיל, מהיר ודינמי.

בכנות,
פרד מור
fredmorefinance@gmail.com

Loan Offer. אמר/ה...

האם אתה זקוק להלוואה? הלוואות אישיות? הלוואות עסקיות? הלוואות משכנתא? מימון חקלאי ופרויקט? אנו נותנים כל מיני הלוואות בריבית של 2%! דוא"ל ליצירת קשר; (dakany.endre@gmail.com)

הצעת הלוואה.

FRED MORE אמר/ה...

שלום האם אתה צריך הלוואה דחופה כדי לפתור את הצרכים הפיננסיים שלך? אנו מציעים הלוואות בטווח של 5,000.00€ עד 50,000,000.00,€ אנחנו אמינים, חזקים, מהירים ודינמיים, ללא בדיקת אשראי ומציעים 100% ערבויות להלוואות זרות במהלך תקופת ההעברה. כמו כן הנפקנו כל הלוואה במטבע בריבית של 3% עבור כל ההלוואות. אם אתה מעוניין, חזור אלינו באמצעות האימייל הזה: fredmorefinance@gmail.com או WhatsApp: +919654763221