יום שני, 25 במאי 2020

רוכשי דירות - היזהרו

כשתיעלם תרועת פסטיבל הקורונה - אנחנו נישאר עם מיתון כלכלי. איו לי מושג איך ייראה המיתון: מה יקרה לתוצר, מה יקרה לשיעור האבטלה, וכמה זמן יעבור עד שהמשק יחזור למסלולו. אבל אני לא לבד: גם לכל מי שמתיימר לומר משהו ספציפי לגבי העתיד אין מושג. אנחנו יודעים רק שעל אף שיתמהמה (המיתון) - בוא יבוא. לכן האזהרה לקוראים היא כפולה: 1) צפו לבואו של מיתון כלכלי וזכרו שעליכם "לסגור מדפים" לקראתו; 2) אל תתייחסו להכרזות רשמיות ולתחזיות שתפורסמנה כאל עובדות שניתן לבנות עליהן - אלו רק דעות והערכות (במקרה הטוב) או פוזיציות (במקרה הפחות טוב).
מדוע יהיה מיתון כלכלי? במהלך משבר הקורונה חלק מהעסקים נפגעו, וחלק מהמועסקים איבדו את מקומות עבודתם או לפחות הכנסתם נפגעה. המשק לא יקיץ מהמשבר באחת: חלק מהעסקים וחלק מהמועסקים לא יחזרו למסלול חייהם בחודשים הקרובים. התוצאה תהיה הגברת הזהירות הפיננסית, החזרה איטית של מועסקים, ונטייה כללית לחסוך בהוצאות (ולדחות השקעות). במילים אחרות: ירידה של הביקושים. ירידה זו תשפיע על כל הענפים, לרבות כאלו שלא נפגעו ישירות בעת משבר הקורונה.
מה פירוש "לסגור מדפים"? הכוונה היא שלא לייחס לעצמכם ידע וראיית הנולד שכנראה אין לכם, ולא לגבש דעות ומסקנות על סמך הכרזות ופירסומים שתקראו או תשמעו. במקום להוביל מהלכים ספקולטיביים אמיצים (השאירו זאת ל"טורפים") - שיקלו אפשרות לניהול שמרני של סיכונים כשמדובר בכספכם. אל תתפתו לפרשנויות של שוק ההון, לחשוב ש"השוק יודע" או "השוק כבר הפנים את המיתון המתקרב" - כנראה שהוא לא: התגובות התזזיתיות של שוקי הכספים רומזות לכך שהשוק מעט היסטרי, ושכרגע הוא מאמין שלא יתרחש מיתון כלכלי משמעותי. היזהרו מחשיבה כזו.

רוכשי דירות פוטנציאליים צריכים לשקול אם העיתוי הוא נכון לרכישת דירה: ייתכן שהמיתון המתקרב יפגע בביקוש לרכישת דירות ויביא לירידת מחירי הדיור, ולכן אין סיבה כיום למהר ולרכוש דירה; ייתכן גם שלאור המיתון הקרב הכנסותיכם העתידיות פחות בטוחות משחשבתם בעבר, ולכן נטילת התחייבות לתשלומי משכנתא גבוהים עלולה לסכן אתכם. אז נכון שרוכשי דירה ראשונה צריכים בדרך-כלל להעדיף שיקולים של הטווח הארוך על-פני שיקולים של הטווח הקצר, אבל עדיין כדאי לחשוב מה יקרה אם חלילה הכנסותיכם תיפגענה בשנים הקרובות.

אין תגובות: