יום רביעי, 2 באוגוסט 2023

רשימת אורח: המהלכים המשפטיים של הממשלה מחריפים את המשבר הכלכלי - יאיר דוכין*

 

המשבר בשוק הבנייה למגורים - שמתבטא בירידת היקף התחלות הבנייה בכ- 43%, בגידול של מלאי הדירות הבלתי מכורות שבידי הקבלנים ליותר מ- 57,000 (מלאי שמספיק למכירות של שנתיים) ובירידת היקף העסקאות בכ- 46% - הולך ומחריף. זאת, במקביל לעימות המתמשך בין נתניהו ועוזריו, שמנסים להעביר את חוקי ההפיכה המשטרית, לבין מובילי המחאה וההמונים שממשיכים להפגין נגד ההפיכה כבר למעלה מ- 28 שבועות ואינם מוכנים לוותר.

העימות החריף הגיע לשלבים קריטיים, שמזכירים את האמירה המפורסמת לפיה "המלחמה האמיתית מתרחשת במוחות המצביאים/מנהיגים". לאמרה זו, שמיוחסת לפובליוס קורנליוס סקיפיו, המצביא הרומי המהולל (שכונה על ידי ההיסטוריון הצבאי לידל-הארט "הגדול מנפוליון") שהביס את חניבעל בקרב זאמה בשנת 202 לפנה"ס ובכך הכריע את המלחמה הפונית השנייה (ובעקבות הישגו זה זכה בתואר "סקיפיו אפריקנוס") - יש כעת עדנה מחודשת.

מנהיגי המחאה ניצבים בפני הדילמה הקלאסית, מתי ובאיזו עוצמה להפעיל את העתודה הניידת שלהם (קרי: טייסי חיל האוויר ולוחמי המודיעין, ואולי גם ההסתדרות והרופאים) כדי לנסות לעצור את מתקפת החקיקה המתוכננת. מחד, יש לקחת בחשבון שלהפעלת העתודה הזו יש מגבלות חוקיות שאוסרות התארגנות ולכן מתחייבת פעולת פרישה אישית עם מידע מוגבל באשר לפעולת שאר המתנדבים. מאידך, אם הפרישה לא תהיה המונית - יתכן שלא תהייה לפרט הפורש דרך חזרה.

חשוב לציין שהאיום בהפעלת עתודת המילואימניקים אכן עיכבה בחודש מרץ את מתקפת החקיקה, אך לא הביסה אותה לחלוטין. ואכן, מובילי החקיקה נערכים לחידוש אופנסיבת החקיקה לאחר שהכנסת אישרה את החוק לביטול עילת הסבירות.

סביב המצב המורכב הזה יכולים להתפתח מגוון תרחישים פוליטיים וכלכליים שמותנים גם בגורמים נוספים, כמו מתי ביידן יסיר את הכפפות בטיפולו בנתניהו, כיצד יגיב שער החליפין של השקל ככל שהחקיקה תתקדם, והאם למחאת הטייסים ולוחמי מערך המודיעין יצטרפו אחרים, כמו מתנדבי המשטרה שמהווים קרוב ל- 50% מכוח האדם שלה.

לתרחיש שיתפתח צפויה, להערכתי, להיות השפעה משמעותית על כלל המשק ובמיוחד על שוק הדיור, שנמצא כבר כיום, כאמור, בתהליך של האטה משמעותית. צפוי, להערכתי, פיחות של השקל. עליית שער החליפין של הדולר מהרמה הנוכחית (3.6-3.7) לרמה של 4 ש"ח לדולר תגרום לעליית מדד המחירים בכ-1.5-2.0%. האצת קצב האינפלציה תוביל את בנק ישראל להעלות את שיעור הריבית בהתאם. לתהליך הפנימי הזה עשוי להצטרף גם אירוע חיצוני בדמות הורדת הדירוג הבינלאומי של ישראל, מהלך שצפוי להחריף את הלחץ על השקל. העלאה נוספת של הריבית צפויה להחריף את מגמת ההאטה בשוק הדיור, דרך התייקרות המשכנתאות והמשך עליית שכר הדירה.

גורם נוסף שהולך ותופס תאוצה הוא המלכוד שבו נמצאים רבים ממשפרי הדיור. אלה הסיקו בטעות שעליית מחירי הדירות בקצב שנתי של כ- 10% ויותר תמשך ולכן השהו את מכירת דירתם הראשונה בתקווה להרוויח את עליית המחירים "הצפויה". אלא שהשנתיים המאפשרות להימנע ממס רכישה ומס שבח אוזלות וקונים אין (בטח ברמת המחירים הנוכחית). ציבור מוכרים זה שהולך וגדל צפוי להחריף את ההאטה בשוק הדיור.

נתניהו, ש"התרגל" להפגנות, העלה את ההימור ומימש בחקיקה את ביטול עילת הסבירות, מוביל לכאוס חוקתי, שיביא לגל התייקרויות בשוק השכירות ועצירה דרמטית של עסקות הנדל"ן, עד להתבהרות המצב החוקי.

* ד"ר יאיר דוכין הוא ראש תוכנית ה-MBA בהתמחות מימון נדל"ן, בית הספר למינהל עסקים, האוניברסיטה העברית